De bedrijvigheid in het havengebied is het trekpaard van de Zeeuwse economie. Bijna een kwart van de Zeeuwse werkgelegenheid is direct of indirect gerelateerd aan de havens, goed voor ongeveer 30.000 banen. Zeeland Port Promotion Council (ZPPC) maakt zich van oudsher sterk voor de promotie van de havens van Vlissingen en Terneuzen. Tegelijkertijd staat het promoten van de diensten van de participanten van ZPPC in binnen- en buitenland centraal.
“ZPPC heeft in toenemende mate de focus op de netwerkrol. Wij zijn een overkoepelende maritieme club die probeert alle belanghebbenden in de haven met elkaar te verbinden. Iedereen die op enige wijze belang heeft bij de haven, kan participant worden zodat men optimaal kan netwerken en met elkaar informatie kan uitwisselen. Je kunt ZPPC zien als het clubhuis van en voor de Zeeuwse havengemeenschap”, aldus Henk de Haas (65) die dit jaar zijn eerste lustrum als voorzitter van ZPPC viert. Fundament is het havenbedrijfsleven. ZPPC is de verbindende factor tussen alles en iedereen die direct en indirect belang heeft bij de Zeeuwse havens. De ongeveer 120 participanten zijn bedrijven die actief zijn in onder andere op- en overslag, industrie, scheepsagentschap, transport & logistiek, slepen & bergen, cleaning en scheepsreparaties. De havens van Zeeland hebben een strategische ligging tussen Rotterdam en Antwerpen. Ze bieden ruimte voor nieuwe vestigingen, liggen aan diep vaarwater, hebben directe toegang van en naar open zee en beschikken over terminals voor de handling van allerlei goederen.
Arbeidsethos
Daarnaast hebben de Zeeuwse havens uitstekende filevrije achterlandverbindingen van en naar West-Europa over de weg, via het spoor en binnenvaart. “De vaartijd naar onze havens is zelfs zes uur korter dan de vaartijd naar Antwerpen. Onze participanten bieden havengerelateerde diensten en logistieke oplossingen voor alle type goederen. Ze zijn flexibel, bieden service en kwaliteit, zijn betrouwbaar en gemakkelijk om zaken mee te doen. De werknemers zijn toegewijd en hoogopgeleid. Er heerst een uitstekend arbeidsethos in de Zeeuwse havens”, verklaart de voorman van ZPPC.
Bestuur
Henk de Haas wordt in het bestuur van ZPPC gesecondeerd door vicevoorzitter Bert van Hoepen (directeur Damen/Koninklijke Schelde Groep), secretaris Sander van der Veeke (mede-eigenaar Verex Customs Services), penningmeester John Anthonise (directeur particulieren en private banking Rabobank Walcheren/Noord-Beveland), Wim van den Berge (manager HSEQ Zeeland Refinery), Bram Peters (commercieel manager Ovet), Frank de Meijer (managing director Outokumpu Westdorpe), Peter de Graaff (general manager Euro-Mit Staal B.V.), Jeroen Heesters (managing director Damen Shiprepair Vlissingen) en Rinus de Bruijn (commercieel manager Multraship). Een belangrijke taak van het bestuur is partijen bij elkaar te brengen en te houden. Deze verbindende factor krijgt vorm door netwerkevenementen als bedrijfsbezoeken, havenlunches, lezingen en andere informatieve bijeenkomsten. Tevens is er gezamenlijke deelname aan handelsmissies en buitenlandse beurzen.
Havenlunches en bedrijfsbezoeken
ZPPC organiseert twee keer per jaar een Havenlunch, waar presentaties worden gegeven over nieuwe ontwikkelingen in de Zeeuwse haven en in de maritieme industrie. Eind maart was er een interessante presentatie van Overdulve Offshore Services (OOS) bij L’Escaut in Terneuzen. In 2016 werden de participanten van ZPPC rondgeleid bij staalgigant Outokumpu in Westdorpe, dat dit jaar in het teken staat van het zilveren jubileum. Vorig jaar was de netwerkclub ook te gast bij Century Aluminum in Vlissingen, op het voormalige Zalco terrein. In 2015 werd er een bezoek gebracht aan Zeeland Refinery in Vlissingen Oost en Multraship Towage & Salvage in Terneuzen.
Ankerclub Gent-Terneuzen
Op woensdag 17 mei is er een extra havenlunch, waarvoor ook de leden van de Ankerclub Kanaalzone Gent-Terneuzen uitgenodigd worden. De bijeenkomst staat in het teken van de toenemende samenwerking tussen de havens van Gent en Zeeland. Nadat dit grensoverschrijdend gebeuren vorig jaar in Gent plaatsvond, is deze keer Terneuzen aan de beurt. Op vrijdag 2 juni is er in samenwerking met Zeeland Seaports het traditionele Golftoernooi in Goes. Op 8 juni wordt een bezoek gebracht aan het Maritiem en Logistiek College De Ruyter in Vlissingen met een presentatie over ‘Maritiem en Logistiek Beroepsonderwijs: samen maak je het verschil!’.
Platform
Op woensdag 20 september is er een havencruise in de Kanaalzone, met lunch aan boord. Tijdens die rondvaart zal Arie de Bode, directeur van Heros Sluiskil, een presentatie geven. De havenlunchcruise was vorig jaar in Vlissingen Oost, waarbij Scheepswerf Reimerswaal een toelichting gaf op de plannen voor de aanstaande verhuizing van Hansweert naar het Sloegebied. “ZPPC biedt een platform om te ontmoeten, te informeren en zaken te doen. Een havenlunch is geen doel op zich, maar een middel om mensen samen te brengen en elkaar te informeren over interessante ontwikkelingen”, vertelt de preses van ZPPC. De netwerkclub is ook aanwezig op belangrijke internationale beurzen zoals Intermodal Sao Paulo, Breakbulk Antwerpen, Fruit Logistica Berlijn en Transport & Logistiek München.
Open Havendag 2018
ZPPC en Zeeland Seaports zijn inmiddels al gestart met de voorbereidingen van de Open Havendag, die medio 2018 weer in Het Sloegebied en de Kanaalzone wordt gehouden. Doelstelling van dit grote tweejaarlijkse evenement is om burgers en bedrijfsleven in Zeeland, West-Brabant en Zuid-Holland te laten zien hoe fascinerend en veelzijdig de Zeeuwse havens zijn. Centrale locaties zijn de werf van Damen Shiprepair Vlissingen en het Portaal van Vlaanderen in Terneuzen. Op de Open Havendag is er in samenwerking met Het Huis van de Techniek, onderwijsinstellingen en bedrijfsleven ook volop aandacht voor technische en logistieke opleidingen en beroepen.
Arbeidsmarkt
“Het Zeeuwse havengebied is goed voor een brede diversiteit aan logistieke en technische functies. De toenemende krapte op de arbeidsmarkt biedt echter zorgen. Het is dan ook essentieel om mensen te interesseren voor een havengerelateerde baan of opleiding, om ook op termijn te kunnen beschikken over voldoende gekwalificeerde werknemers en concurrerend te kunnen blijven in de Hamburg-Le Havre range”, aldus Henk de Haas.