40-jarig Multraship doopt Damen-sleepboot MULTRATUG 36

 

Multraship Towage & Salvage heeft vrijdag 1 november haar nieuwste sleepboot, MULTRATUG 36, gedoopt. De ceremonie viel samen met het 40-jarig jubileum van het bedrijf. De MULTRATUG 36 is de laatste uit een bestelling van drie sleepboten die Multraship bij Damen heeft geplaatst om de vloot verder uit te breiden. De MULTRATUG 34 en MULTRATUG 35 gingen haar voor. De eerstgenoemde is inmiddels werkzaam in Oman.

 

De MULTRATUG 36 is een 32 meter lange sleepboot, die met een trekkracht van maximaal 89,5 ton zeer goed geĆ«quipeerd is voor diepzee- en kustsleepwerk, bergingen en andere operaties. Het schip is een Damen ASD Tug 3212, die aangepast is aan de hoge normen en eisen die Multraship aan haar schepen stelt. Zo wordt door toepassing van Damen’s in-house ontwikkelde Marine NOX Reduction-systeem voldaan aan de Tier III-duurzaamheidsvereisten van de International Maritime Organization (IMO). Het systeem vermindert de stikstofemissies met 80 procent ten opzichte van de Tier II-vereisten.

 

 

Kunstmatig energie-eiland

Een van de projecten die de sleepboot en zusterschip MULTRATUG 35 de komende tijd zullen ondersteunen, is het Princess Elisabeth Island-project, ‘s werelds eerste kunstmatige energie-eiland. Dit eiland komt 24 zeemijl uit de Belgische kust en zal een cruciale rol spelen in de energietransitie van BelgiĆ«.

 

Een ander belangrijk project waarbij de nieuwe aanwinst waarschijnlijk ingeschakeld gaat worden, is het Fehmarnbelt-project. Dit is het grootste infrastructuurproject van Denemarken en de langste afgezonken tunnel ter wereld. Deze 18,2 kilometer lange tunnel verbindt Denemarken en Duitsland en zal naar verwachting in 2029 worden geopend. Multraship levert zeven schepen voor het project.

 

Vlnr Leendert Muller, Pepijn Nuijten (directie Multraship) en doopster Jacqueline Pey.

Auteur: Seaport Magazine

Deel dit bericht op