115 jaar jonge Koninklijke Van der Wees: specialist in bijzonder transport

De Koninklijke van der Wees Groep uit Dordrecht staat al 115 jaar bekend om zijn betrouwbaarheid en vakmanschap. Deze mijlpaal is gevierd met een groots personeelsfeest. Voor al het transport dat niet over de weg of met conventionele schepen vervoerd kan worden vanwege gewicht of afmetingen is men bij Van der Wees aan het juiste adres. Met haar uitgebreide vloot pontons en duw/sleepboten kan het iedere lading aan.

 

De onderneming beschikt in Dordrecht over een terrein van 90.000 vierkante meter, inclusief acht geconditioneerde opslagloodsen. De 550 meter lange kade is geschikt voor schepen tot 5.5 meter diepgang. Verder heeft Van der Wees een vijftien meter brede verlaagde oprijkade om RoRo operaties uit te voeren. Het terrein voorziet ook in een directe spoorverbinding. Naast reguliere sleepdiensten voor de baggerindustrie of offshore is het bedrijf ook gespecialiseerd in het plaatsen van bruggen en tewaterlatingen van casco’s maar ook in jachttransporten vanaf de werf naar de uiteindelijke bestemming.

 

One-stop dienstverlener

Van der Wees is uitgegroeid tot one-stop dienstverlener op het gebied van water- en wegtransport, logistiek en op- en overslag. Er is veel synergie tussen deze diensten. De klant wordt van A tot Z ontzorgd, mede door het verstevigen van de binnenvaartdiensten. Zo is in de afgelopen jaren flink geïnvesteerd in nieuwe schepen, kranen en reachstackers.

 

Bouw Lastdrager 8

De vloot wordt momenteel uitgebreid met de bouw van een nieuw ponton: de Lastdrager 8. ,,Het wordt gebouwd bij Green Deck bv te Groningen. De Lastdrager 8 zal in juni operationeel zijn. Met een paar aanpassingen wordt het een kopie van de Lastdrager 7, ons meest verhuurde ponton. We hebben in totaal 7 duw/sleepboten en 20 pontons”, aldus salesmanager Mark van den Berg.

 

 

Mooie projecten

Van der Wees kan ook in het afgelopen jaar weer terugblikken op diverse mooie projecten zoals het transport van superjachten, het transport van een brugdeel naar Gelsenkirchen, het plaatsen van een sluisdeur in Frankrijk en overslag van 40 generator sets op de multipurpose terminal in Dordrecht.

 

Hafenmund-Brϋcke Gelsenkirchen

In oktober heeft Van der Wees de nieuwe Hafenmund-Brϋcke in Gelsenkirchen op zijn plaats gevaren. Met twee koppelbare pontons is de 580 ton wegende brug naar zijn plek gevaren en op zijn plaats gelegd. Het was een uitdagende precisieklus, met een lading van 67 meter lang en bijna 15 meter breed. De brug is vanaf de kade in Gelsenkirchen met self propelled modular transporters op de koppelbare pontons gereden. Daarmee is de brug naar zijn plek gevaren en met lierkabels boven de pijlers gepositioneerd. Vervolgens is de brug door het invoegen van ballastwater op zijn plaats weggelegd.

 

Koppelbare pontons

Voorafgaand aan het transport zijn diverse berekeningen gemaakt om het geheel vlekkeloos te laten verlopen. De kade is bekeken om de hoogte van het plateau te bepalen, er is rekening gehouden met de wind om de lierkracht te berekenen en ook het te varen traject is onderzocht.

Voor dit transport waren de koppelbare pontons van Van der Wees zeer geschikt omdat deze door de sluizen op het Rijn-Hernekanaal konden. Dit kanaal is daar maar twaalf meter breed. Om de brug op zijn plek te krijgen is maar liefst 680.000 liter ballastwater gebruikt.

 

Altijd transportzekerheid

De Koninklijke Van der Wees Groep, van oudsher specialist in bijzonder transport over water, biedt altijd transportzekerheid. Ook bij lage waterstanden, die door de klimaatschommelingen steeds vaker voorkomen, reikt het bedrijf de helpende hand. Bij extreem laag water zetten we bijvoorbeeld de Nicolaas van der Wees in. Dat schip heeft slechts een diepgang van 1,15 meter”, vervolgt Van den Berg. De Nicolaas van der Wees wordt onder andere ingezet voor het vervoer van grote generatoren en transformatoren.

 

Opslag van 40 generator sets op de multipurpose terminal in Dordrecht voor Koninklijke Van Twist uit Dordrecht.

 

Huisvervoerder

De onderneming is op het gebied van vervoer over het water uitgegroeid tot dé specialist bij uitstek voor transport van onder andere havenkranen, luxe megajachten, (petro) chemische onderdelen, industriële machines, generatoren, scheepssecties, offshore- en baggerequipment. Van der Wees heeft zich ontwikkeld tot huisvervoerder voor vele EPC contractors met een behoefte aan gecompliceerd vervoer over het water.

 

Op- en overslag

Met de directe verbinding naar de A16-E19, een spooraansluiting voor de deur en de kade direct aan de Oude Maas is Van der Wees strategisch gelegen. Dat biedt veel logistieke voordelen. De onderneming voorziet in op- en overslag in de brede zin van het woord: stukgoederen, stalen buizen, damwanden en het strippen en stuffen van containers. Met een 550 meter lange kade en een kadekraan met een capaciteit van 104 ton, kan het bedrijf veel projecten aan. De onderneming wordt ook in toenemende mate ingeschakeld voor bewerking van stalen buizen en andere halffabricaten. Daarvoor heeft het de beschikking over een unieke Bomar lintzaagmachine met rollerbaan.

 

Kust- en kanaalwerken

In toenemende mate worden kust- en kanaalwerken verzorgd, zoals transport en bewerking van damwanden en remmingwerken. Alle disciplines zijn gelinkt aan elkaar. Zo worden bijvoorbeeld onderdelen geladen en gelost met vrachtwagens, bewerkt en vervolgens op een ponton verladen om op de projectlocatie te worden opgebouwd.

 

Uitkomst

,,Wij zijn specialist in het vervoer van alles wat te groot, te massaal en te volumineus is. Het water is daarvoor super geschikt. Door de grote afmetingen past de lading vaak niet in een binnenvaartschip, maar dan biedt een ponton uitkomst. Ons grootste ponton is 75 bij 22 meter.”

 

Brug Gelsenkirchen.

 

Investeringen

Op de kade aan de ’s Gravendeelsedijk in Dordrecht is de havenkraan van de Koninklijke van der Wees Groep druk in de weer met zware stukken staal. Het werkpaard voor de logistiek is een van de vele investeringen in de afgelopen jaren die de nieuwe koers van het bedrijf onderstrepen. Er worden meer risico’s genomen om concurrerend te blijven in de internationale markt.

 

Maritieme werken

Naast industriële werken verricht Van der Wees ook veel maritieme werken, waar vaak pontons voor worden ingezet. ,,Sommige werken kunnen we zelfs volledig op het water uitvoeren. Het is dan heel fijn om over een eigen vloot te beschikken, evenals over eigen op- en overslagfaciliteiten. We zijn flexibel en kijken proactief naar kansen in de markt”, zegt de salesmanager.

 

Vaarwegen

Van der Wees is bekend met de vaarwegen en kan elk transport uitvoeren, calculeren en engineeren, voor binnenwateren en short sea. Het bedrijf kent de verschillende instanties en weet precies waar het moet zijn als het gaat om het verkrijgen van vergunningen. Men kent de bottlenecks en weet hier op in te spelen, mede dankzij ervaren schippers, uitvoerders en projectmanagers.

 

Containeroverslag

Naast het Watertransport wordt de Koninklijke van der Wees Groep gevormd door de divisies Wegtransport en Logistiek. Bij Van der Wees kunnen per uur 25 containers gelost worden. Hierdoor kunnen niet alleen grote projecten, maar vooral ook korte termijnprojecten worden aangegaan. ,,We zijn pas vijf jaar geleden gestart met containeroverslag. Inmiddels is de helft van onze overslag container based. Zo zijn we een soort inland terminal geworden. Het is hier in Dordrecht een fantastisch kruispunt tussen Rotterdam, Moerdijk en Antwerpen. Bovendien kunnen wij inspelen op de congestie in Rotterdam.”

 

 

Wispelturig

De aanvoer per schip is altijd wispelturig. In nauw overleg met de barge operators zorgt Van der Wees ervoor dat de containers wanneer dan ook kunnen worden leeggehaald. Van der Wees verzorgt desgewenst voor de klant ook het voorraadbeheer van de opgeslagen goederen.

 

Vacatures

Momenteel zijn er vacatures voor matrozen, stuurmannen, kraanmachinisten en logistieke medewerkers. ,,Wij zijn werkzaam in een super dynamische branche, met een grote verscheidenheid aan projecten”, besluit Mark van den Berg.

Auteur: Seaport Magazine

Deel dit bericht op