360-Control. Een sterke naam voor een sterk concept. Een simulatortrainingscentrum met een perfect nagebootste werkelijkheid. Het is een simulator met exacte afmetingen van een sleepbootbrug en 360 graden zicht. Een opleiding met didactisch getrainde instructeurs en beproefde leermethodes, want horen is vergeten, zien is onthouden en doen is begrijpen. Dagelijkse praktijk, moeilijke manoeuvres, noodsituaties? Bijna alle omstandigheden zijn exact na te bootsen en dat in een veilige omgeving. Uiteindelijk kunnen de cursisten nog aan boord stappen van de “Argus”, een echte Damen 2810-sleepboot.
Op 3 juni jongstleden is dit simulatortrainingscentrum voor de sleepboot- en offshoresector officieel geopend in IJmuiden. De aandeelhouders Damen Shipyards en Iskes Towage & Salvage namen het initiatief uit behoefte. Iskes wilde zijn toekomstig en huidig personeel zelf trainen om hun vaardigheden op een actueel en hoog peil te brengen en te houden. Damen bood zijn klanten bij de aflevering van een nieuw schip altijd al trainingen aan, maar besteedde die uit aan externe simulatiecentra. Iskes en Damen sloegen de handen ineen en trokken de breed opgeleide en zeer ervaren Menthe de Jong aan om hun idee uit te werken tot een mooi bedrijf met toekomstperspectief.
Menthe de Jong studeerde aan de Hogere Zeevaartschool op Terschelling en volgde nog drie jaar scheepsbouwkunde aan de Technische Universiteit Delft. Hij werkte vanaf 2002 als instructeur en trainingsmanager bij Maritime Simulation Rotterdam (MSR). In 2005 ging MSR op in STC B.V.. Daar begon hij in 2009 als manager zeevaart, zeevaartopleidingen en STCW-cursussen (International Convention on Standards of Training, Certification and Watchkeeping for Seafarers). Het laatste jaar maakte hij deel uit van het managementteam.
Bij de opzet van het geavanceerde trainingscentrum 360-Control komen zijn Delftse jaren goed van pas. Daar heeft hij geleerd te denken in mathematische modellen, wat weer een voordeel was in de samenwerking met simulatorbouwer VSTEP uit Rotterdam, die de apparatuur geleverd heeft. Het resultaat is een setting met daarin een 360 graden simulator voor een zogenaamde Full Mission ASD Tug Simulator. Daarnaast is er een 120 graden desktopsimulator en een operatorstation met een bedieningskastje, identiek aan het bedieningspaneel van een zeeschip, dat het manoeuvreren met een cruiseschip of zeeschip mogelijk maakt. Zo kunnen de cursisten in een een-op-een-opstelling een complete assistentie van twee sleepboten en een zeeschip uitvoeren. Inclusief radioverkeer, want het simulatortrainingscentrum is gevestigd in het offshoreclustergebouw aan de Monnickendamkade in IJmuiden, waar ook Iskes zijn kantoor en opslagloods heeft. De portofoons van Iskes kunnen daarbij ingezet worden, net als de sleepboten uit hun vloot; in dit geval de “Argus”, maar er zijn meer sleepboten beschikbaar, waaronder het type Damen 3212 en Robert Allen 3200. Het zijn ook de modellen die Damen wereldwijd het meest levert.
Samenwerking
Managing director Menthe de Jong vertelt dat de opzet van het opleidingscentrum ontstaan is met het idee om de sleepbootafnemers van Damen en het eigen personeel van Iskes te trainen, maar dat het simulatorcentrum ook beschikbaar is voor externe partijen. Hij ziet goede mogelijkheden voor uitbreiding van het businessmodel. Menthe: “Training on the job kost veel tijd en kan niet altijd. Trainen op een simulator spaart veel tijd en kan altijd. Bovendien kan de bemanning in een veilige omgeving alle denkbare situaties trainen. Er zijn volop bedrijven die ook nadenken over de opzet van een trainingsprogramma voor eigen personeel. Door samen te werken optimaliseren wij het gebruik van de simulatoren en de externe partijen besparen grote investeringskosten.” De komende tijd zal 360-Control zich nog verder ontwikkelen, zodat nog meer externe partijen gebruik kunnen maken van het geavanceerde simulatortrainingscentrum. Er zal mogelijk een tweede 360 gradensimulator komen die kan worden ingezet voor simulatie van offshore supply vessels en fast crew suppliers.
Menthe de Jong heeft het afgelopen halfjaar keihard gewerkt om het hele project ‘rond’ te krijgen. “We werken ook samen met opleidingsinstituten als NOVA College”, zegt hij, “zodat er een sterk netwerk van gekwalificeerde trainers beschikbaar is”. Zojuist heeft een aantal eigen bemanningsleden dat gepokt en gemazeld is met de nieuwe generaties sleepboten de didactische cursus met goed gevolg afgerond. Ook zij zullen worden ingezet voor de trainingen.
Onwennig
Voor de officiële opening een feit was, zijn er al diverse trainingen gegeven. Vandaag is het de beurt aan vier Libiërs. Zeer ervaren mensen met kennis van conventionele sleepboten. Hun werkgever, Serti Oil Company, heeft een Damen 2810-sleepboot gekocht waaraan momenteel de laatste hand wordt gelegd op de Damen Shipyard in Galati, Roemenië. Een van de cursisten, Ali Lamin, zal haar te zijner tijd van Roemenië naar Libië varen. De aanleiding voor de nieuwe aankoop heeft alles te maken met de opstand en het oorlogsgeweld in hun vaderland. De sleepboot van de oliemaatschappij uit Marsa el Brega werd geconfisqueerd, voorzien van een stalinorgel en ingezet voor zware raketbeschietingen; hun sleepboot ging voor de firma teloor. Nu komt er een ASD, een azimuth stern drive. Helemaal nieuw voor de mannen. Van enkelschroef naar dubbelschroef, die beide bovendien 360 graden rond kunnen, propellors op een andere plaats en een veelvoud aan pk’s. Ook opzij en achteruit varen is onbekend terrein.
De morgen is besteed aan theorie. Ze hebben een inkijkje gekregen in wat ze onder de knie moeten krijgen. In de middag begint het echte werk op de simulator. Gespannen en geconcentreerd voelen ze aan den lijve hoe lastig dit nog is. Door onwennigheid draaien ze met de thrusters de propellors tegen elkaar in en komt de boot stil te liggen. De pk’s blijken niet eenvoudig te beteugelen. De eerste dag is een beetje een schok voor de mannen. Menthe vertelt later dat het eenvoudiger is een blanco cursist de vaardigheden aan te leren dan voor de mensen die door jarenlange ervaring ingesleten patronen hebben. “Bovendien willen ze voor elkaar niet onder doen en geen fouten maken”, zegt hij.
Het zal zeker goedkomen met de Libiërs. Er volgen nog drie dagen van intensieve training.
Specifieke leerdoelen
“360-Control biedt diverse types trainingen in de vorm van een basis en advanced cursus, een assessment en een maatwerkprogramma, alle voor ASD, tractor, offshore en emergency”, zegt Menthe. “Bij tailormade bepaalt de klant uiteraard wat de leerdoelen zijn en daar stemmen we het programma dan op af. In een assessment schatten we in wat iemand wel of niet kan”. In de basis kunnen de cursisten oefenen met tegen de kant leggen, voor- en achteruit varen, ‘side-steppen’, in kop-kontpositie tegen een object manoeuvreren, afmeren en ga zo maar door. Advanced bevat training in complete manoeuvres die regelmatig voorkomen en in situatiebewustzijn tijdens manoeuvres. Emergency bevat die oefenscenario’s die niemand in het echt mee wil maken: motor-uitval, krappe ruimte, te hoge snelheid of slachtoffer worden van de windvang van grote schepen. Menthe: “Ook kunnen we trainen op veiligheidsprocedures. De software kan allerhande noodsituaties en alle mogelijke weersomstandigheden creëren als harde wind, dikke mist en hoge golven.” Zo kunnen ze in korte tijd veel en gericht doen met scenario’s die niet altijd in de praktijk te realiseren zijn. “Trainen is een kwestie van herhalen”, vervolgt Menthe. “De opleiding kent een progressieve opbouw. De basishandelingen komen steeds terug. Dan gaan we onderdelen combineren en uiteindelijke creëren we een complexe manoeuvre, waarin al hun vaardigheden aan bod komen.”
Dit particuliere initiatief heeft een voorsprong op het reguliere onderwijs, in die zin dat onderwijs altijd volgend is. De kracht van 360-Control is dat het direct kan inspelen op de laatste technische ontwikkelingen en de vraag uit het bedrijfsleven. Dat alles in een inspirerende leeromgeving, compleet met goede lunch in een gezellige kamer en nog een foyer voor de pauzemomenten.
Uniek
Menthe de Jong: “Een simulator met rondom zicht als in een echte stuurhut is misschien niet helemaal uniek in de wereld, maar wel uitzonderlijk. Wat het uniek maakt is het totaalpakket van een een-op-een-model van een 2810-sleepboot omringd met een 360 graden buitenbeeld op haarscherpe LED-schermen, aan de stuurhut identieke bedieningspanelen en de mogelijkheid om tijdens de training ook aan boord van een sleepboot te trainen. De opleidingsconstellatie verenigt het beste van alle werelden.”