Het is nu nog wat rustig, te rustig naar de zin van Johan van ’t Hul, general manager van Timmerman Industrial Repairs aan de Siloweg 1 in Middelburg. Op basis van gesprekken met klanten heeft hij er echter alle vertrouwen in dat er binnenkort weer veel werk los gaat komen en dan voornamelijk in de scheepsreparaties. Als troef hiervoor heeft Timmerman Industrial Repairs een, volgens eigen zeggen, prachtige kade in de aanbieding waar bijna alle voorkomende reparaties aan schepen, behalve het grote onderhoud in dok, kunnen worden verricht. Timmerman Industrial Repairs, een van de twee poten van Timmerman, is gevestigd aan het Kanaal door Walcheren wat toegankelijk is voor schepen tot 120 meter lang, 14 meter breed en met een diepgang van 4,5 meter.
‘Als de economie weer wat vrijer wordt gelaten, zijn er toch wel weer goede vooruitzichten. Veel ondernemers zijn zich momenteel aan het bezinnen hoe ze zich verder willen ontwikkelen op het moment dat de economie weer aantrekt. Als bijvoorbeeld de reders weer vertrouwen in de economie krijgen, gaan ze ook weer investeren in het opknappen en modificeren van hun schepen. Grotere constructieve projecten blijven nu nog achterwege. Kleinere reparaties lopen gewoon door want uitstel van onderhoud en reparaties heeft maar een beperkte houdbaarheidsdatum. Reders willen hun schepen toch wel in de vaart houden,’ aldus Van ’t Hul.
Onder de lengte- en breedte beperkingen kan Timmerman Industrial Repairs veel zandzuigers, coasters en/of visserijschepen langs zijn kade ontvangen. In Zeeland zijn deze sectoren ruim vertegenwoordigd. Veel internationale visserij komt naar Vlissingen om te laden en lossen. In de Koopmanshaven in Vlissingen heeft het bedrijf laatst nog een schot op een steiger gemaakt waardoor de tenders van het Loodswezen beter kunnen keren in deze krappe haven.
Weinig plek voor reparaties
Reders zijn voor hun reparaties aangewezen op kades van derden. North Sea Ports, de havenautoriteit in de havens van Zeeland en Gent, heeft geen vrije kade beschikbaar waar schepen kunnen afmeren om reparaties te laten uitvoeren. ‘Het vinden van een kade is een hele opgave hier. Als je een plek zoekt moet je gaan lobbyen bij bedrijven of je aan hun kade terecht kunt wat natuurlijk altijd geld kost. Bovendien ben je dan gebonden aan de voorschriften van de ISPS (International Ship and Port Facility Security Code) met alle beperkingen van dien. Als je niet van tevoren bent aangemeld, kan het zo flink duren voordat je het terrein op mag,’ zegt Van ‘t Hul.
Aan de kade van Timmerman Industrial Repairs kan de reder zelf bepalen wie ze tot het schip toelaten. En is er alsnog speciale bewaking nodig dan is dat op het terrein aan de Siloweg 1 makkelijk te regelen. Van ’t Hul: ‘Het grote voordeel hier is dat we alle voorzieningen voor het uitvoeren van reparaties in eigen huis hebben en het gebruik van de kade tegen een zeer concurrerende prijs kunnen aanbieden.’ Om er te komen moet een schip vanaf de Westerschelde een sluis en vijf bruggen passeren. ‘Maar als een schip dat goed regelt, kunnen ze ’t binnen een uur doen,’ zegt Van ’t Hul.
Snel kunnen schakelen
Afgemeerd bij Timmerman Industrial Repairs is de werkplaats vlakbij. Van ’t Hul: ‘Zodra het schip hier voor de kant ligt, kunnen we snel schakelen. We hebben voor vrijwel alle voorkomende werkzaamheden altijd genoeg mensen en middelen. We hebben een eigen draaierij voor het maken van nieuwe onderdelen, er is licht, alle stroom tot een bepaald vermogen, drinkwater en een hijskraan tot 30 ton en twee wagens die tot 70 ton belasting aankunnen.’ Anders dan op een traditionele scheepswerf is het bedrijf volgens Van ’t Hul veel meer gespecialiseerd in klant-specifieke vragen en specialistische klussen. ‘Wij zijn er niet voor kilometers laswerk. Daarvoor kun je beter naar een werf gaan. Maar wel om allerlei hele specifieke problemen op te lossen.’
Als voorbeeld noemt Van ’t Hul een schip waarvan de intrekbare boegschroef niet meer omhoog wilde. Of de reder van een zandzuiger die voor zijn schip een nieuw design zandzeef geïnstalleerd wilde hebben. ‘Dat zijn hele specialistische dingen waarvoor je bij ons goed terecht kunt,’ aldus Van ’t Hul. Maar ook als er een motor of generator uit een schip moet worden getakeld, kan Timmerman Industrial Repairs dat regelen. ‘Omdat we zelf reparaties aan kranen uitvoeren (L. Timmerman & Zn), kunnen we ook op korte termijn een zwaardere kraan inschakelen. Op platte wagens kunnen deze zware onderdelen zo de werkplaats ingeschoven worden en met de bovenloopkranen worden verplaatst voor het uitvoeren van alle reparaties en/of modificaties.’
Van A tot Z
En als er een superintendent of surveyor van een classificatiebureau moet komen kijken, is die altijd welkom. ‘Dat is hier allemaal veel makkelijker. Op een ISPS-terrein hebben we wel eens met zes man voor een dichte deur gestaan en twee uur moeten wachten voordat we het terrein op mochten om ons werk te doen. De administratieve rompslomp er omheen vergt behoorlijk veel voorbereiding,’ aldus Van ’t Hul. ‘Qua logistiek kunnen we op onze kade en met onze werkplaats vrij veel. Dat is onze kracht. We willen onze klant kunnen ontzorgen en zijn project van A tot Z voor hem regelen.’
Daarbij helpt natuurlijk mee dat de als scheepswerktuigkundige opgeleide Van ’t Hul zelf 11 jaar lang aan de kant van de klant heeft gestaan. Hij is als superintendent en consultant/adviseur in het onderhoud in de olie- en gasindustrie werkzaam geweest. ‘Ik denk dus redelijk verstand van zaken te hebben hoe je onderhoud en reparaties het beste kunt uitvoeren. Nu ben ik vijf jaar bij Timmerman Industrial Repairs. Die ervaring maakt het ook makkelijker in het overleg met klanten en bemanningen om elkaars problemen te begrijpen. Het werkt drempelverlagend als je elkaars taal spreekt.’
Vandaag handelen
Daarnaast belooft Timmerman Industrial Repairs snel een oplossing voor een probleem te hebben. Van ’t Hul: ‘Voor ons geldt, vandaag bellen is vandaag handelen. Vraag is altijd wanneer moet ’t schip weer weg, wanneer moet ’t klaar zijn.’ Iets wat volgens de general manager ook is blijven gelden in de coronatijd. ‘Natuurlijk hebben we onze manier van werken moeten aanpassen maar we hebben er toch weinig direct last van gehad. Je moet je conformeren aan wat reders willen en als je geen gebruik kunt maken van de accommodatie van een schip dan is dat zo en moet je eigen voorzieningen voor je personeel regelen.’
Wat Van ’t Hul betreft zijn de directe gevolgen voor het bedrijf dan ook meegevallen zij het dat door de corona de investeringen van klanten wel minder zijn. De visserij heeft het bijvoorbeeld zwaar gehad, niet alleen door de perikelen rond de Brexit maar vooral ook door de coronacrisis waardoor er geen afzet meer mogelijk was aan de horeca. ‘Ondertussen maken we wel weer veel offertes voor investeringen en verbeterprojecten die reders binnenkort weer willen laten uitvoeren,’ zegt Van ’t Hul.
Bekend in de haven
Overigens draait Timmerman Industrial Repairs zijn hand niet om voor reparaties aan ook grotere schepen die aan een andere kade in de havens van Nort Sea Ports (Zeeland en Gent) aanleggen.