Secure Logistics, ‘cruciaal voor snelle èn veilige haven’

Met negentien medewerkers is Secure Logistics een betrekkelijk kleine organisatie, die  ‘low key’ opereert. En toch is Secure Logistics met zijn XS-Platform – dat bestaat uit de PortKey, CargoCard en Digital Safety Passport -cruciaal voor de snelheid en veiligheid in de Rotterdamse haven. “We zijn in de eerste plaats een uitvoeringsorganisatie voor de leden van Deltalinqs en geen commerciële club,” zegt directeur (sinds 2015) Cor Stolk. Het XS platform van Secure Logistics is ontstaan door en voor de haven en biedt mogelijkheden voor beveiliging en optimalisatie van logistieke ketens en andere bedrijfsprocessen, zegt Suzanne Brussaard, sinds 2014 verantwoordelijk voor business development.

Biometrie
In 2003 is Secure Logistics ontstaan uit de behoefte om poort,- en logistieke processen te versnellen.  Daarop is de CargoCard ontwikkeld, een smartcard met biometrie, waarmee chauffeurs zich betrouwbaar en snel geautomatiseerd kunnen identificeren zonder telkens opnieuw een hele stapel documenten te overleggen. “Waar de chauffeur voor 2003 de auto uit moest voor identificatie bij controlepunten is dat proces nu volledig geautomatiseerd. Op sommige terminals is de truck-turnaround tijd met 60% teruggebracht’. ‘Het systeem is daar in eerste instantie niet voor ontwikkeld maar chauffeurs merkten dat ze in plaats van twee, drie ritten op een dag konden doen. Op terminals zonder CargoCard duurde dat proces veel langer, waardoor chauffeurs gevraagd hebben om ook daar de CargoCard te implementeren”, vertelt Stolk. Inmiddels  kan de CargoCard door heel de logistieke keten worden gebruikt en  zorgt daarmee voor een flinke versnelling van het logistieke proces op terminals zelf, maar ook van de terminal naar eindbestemming. Op meer dan dan zestig locaties  in Nederland, Duitsland en België wordt de CargoCard geaccepteerd. Chauffeurs brengen hiermee de tijd die ze op de terminals kwijt zijn aanzienlijk terug.

Security
De securitykenmerken, waaronder de biometrische verificatie, waren in 2004 de reden om het XS-platform, havenbreed in Rotterdam in te zetten als borging van toegangscontroles in het kader van  ISPS (International Ship and Port facility Security-code) regelgeving.  Samen met het Havenbedrijf Rotterdam en Deltalinqs is de PortKey ontwikkeld, eveneens een smartcard met biometrie. Door de biometrie kan PortKey  geautomatiseerd toegang geven. ‘Als uitvoeringsorganisatie  is het belangrijk dat alle bedrijven met ons platform kunnen werken. Ons systeem is koppelbaar met bestaande systemen, waardoor investeringen beperkt blijven.  Door de gestandaardiseerde  identificatie van derden aan de poort is het toegangsproces aanzienlijk versneld. Dat biedt voor beide partijen voordelen. De bezoeker is eigenaar van zijn gegevens en de pas en  het bedrijf heeft geen omkijken naar passenbeheer en betrouwbaarheid van de gegevens. Wij controleren namelijk vooraf de validiteit van de informatie die op een PortKey, Digital Safety Passport of Cargocard wordt geregistreerd’, aldus Stolk.

Wie is wie
Snelheid, betrouwbaarheid en toepasbaarheid van de biometrische techniek zijn de belangrijkste pijlers van het XS-platform. Sinds drie jaar maakt  Secure Logistics daarom gebruik van de zogenaamde Fingervein. Dit is een scan van het onderhuidse aderpatroon van een vinger en staat bekend als een van de meest betrouwbare biometrische verificatietechnieken. Net als met de PortKey en het Digital Safety Passport gaat het bij de CargoCard in de eerste plaats om vast te stellen wie de persoon is die bij jou door de poort wil om te komen werken of om iets op te halen. Stolk: “We willen allemaal dat het proces aan de poort zo snel mogelijk verloopt. Maar voor de terminal gaat het er om dat deze 100% zeker moet weten dat lading  aan de juiste persoon wordt meegegeven. Dat 100% zeker is dat de chauffeur ook is wie hij zegt dat ie is.” Met de Fingervein als biometrische identificatie zijn PortKey, Digital Safety Passport en CargoCard een stuk veiliger dan een systeem gebaseerd op vingerafdruk. “In televisieseries als CSI kun je elke avond zien hoe makkelijk het is om die na te maken,” zegt Stolk met een knipoog. Het XS-platform is – in tegenstelling tot andere gangbare toegangspassen – echt volledig persoonsgebonden. Kwaadwillenden  stelen of bieden geld voor toegangspasjes maar met de kaarten van Secure Logistics kunnen ze niets.  Als spil in het veiligheidssysteem van de haven neemt Secure Logistics ook deel aan het project Rotterdam Veilige Haven. Immers je kunt de toegang tot je bedrijf nog zo goed beveiligen maar de mens zelf blijft de zwakke schakel. In de aanpak gaat het dan ook vooral om sociale controle van het personeel binnen het bedrijf en voorlichting. Stolk: “Als je weet dat al drie weken een bepaalde auto voor je deur staat te posten, moet je aan de bel trekken. Chauffeurs krijgen geld geboden voor hun toegangspasje. Op het moment dat die pas is uitgerust met een biometrische code heeft dat geen zin.“ Inmiddels zijn de kaarten en het systeem goed voor maar liefst 35.000 biometrische verificaties per dag.. “Je kunt in Rotterdam geen container krijgen zonder CargoCard,” zegt Stolk. Met die 35.000 verificaties per dag is het systeem van Secure logistics volgens Stolk ook de grootste in de Europese havensector.

Koppeling diploma’s
De systemen van Secure Logistics hebben dus al een voorsprong maar je kunt er nog veel meer mee. Want als je precies kunt vaststellen wie de persoon is, kan via het Secure XS Platform aan de kaart ook worden gekoppeld welke diploma’s en bevoegdheden iemand heeft, wat hij of zij precies wel en niet op jouw terrein mag doen. Volgens Stolk en Brussaard kijken inmiddels ook andere sectoren als chemie, proces en bulkopslag hoe ze hun logistieke processen kunnen versnellen met het systeem van Secure logistics. “Bij een grote chemische plant in de Europoort koppelen we bijvoorbeeld  aan de CargoCard welke ADR-bevoegdheden (vervoer gevaarlijke stoffen) iemand heeft en wanneer die certificaten vervallen. Mag deze chauffeur inderdaad die stof vervoeren,” verduidelijkt Stolk. Brussaard voegt daar aan toe: “Je koppelt informatie uniek aan een persoon. Op die manier kun je met biometrische identificatie ook een digitale handtekening zetten want je weet exact wie het is en wat ie mag doen.”

Onderhoudstops
Dit kan vooral van belang zijn in het geval van onderhoudstops bij raffinaderijen en in de chemie: “Dan staan soms tot wel 1500 mensen voor de poort die allemaal zo snel mogelijk naar binnen willen om hun werkzaamheden uit te voeren. Als je dan met een kaart gekoppeld aan een systeem voor biometrische herkenning én registers voor verplichtte diploma’s kunt vaststellen wie die mensen zijn en wat ze komen doen en welke bevoegdheden ze hebben, is hiermee ook een aanzienlijke versnelling van zo’n grote onderhoudsstop te bereiken’, besluit Stolk.

Auteur: Antoon A. Oosting

Deel dit bericht op