Inspectorate, sinds 2010 onderdeel van Bureau Veritas, is een onderzoeksbureau dat zich bezighoudt met inspectie, bemonstering en testen van lading volgens (internationale) wetten en standaards. Vaak tegelijkertijd ook de verpakking en vervoermiddelen van die goederen. De klanten zijn inkopers, verkopers en transporteurs die met een onafhankelijke rapportage en certificering economische waarde genereren op hun handel. De surveyors en laboranten voeren 24 uur per etmaal opdrachten uit, van oudsher verdeeld over drie branches: olie en petrochemie, metalen en mineralen alsmede agrarische producten en kunstmest. De ontwikkelingen gaan in rap tempo door. Inspectorate deed onlangs onderzoek naar de luchtkwaliteit van operatiekamers; onderzoek naar de beste condities waaronder de medische apparaten functioneren. Recentelijk analyseerde Inspectorate de korrels die gebruikt worden tussen het kunstgras; de analyse van rubbergranulaat op weekmakers en polyaromatische koolwaterstoffen (PAK’s) conform de reach-veiligheidseisen.
Tim Jansen en Zubair Sheikh, aanvoerders van respectievelijk de surveyors en het laboratorium, vertellen over hun werk. Zij traden beiden zo’n 8 á 9 jaar geleden aan bij Inspectorate, groeiden mee in de explosieve uitbreiding van het bedrijf, van toen 100 mensen naar 245 nu. De leidraad bij hun werk is veiligheid, kwaliteit, gezondheid, milieu en maatschappelijk verantwoord ondernemen. Met veiligheid op kop. Frequente training en posters in de wandelgangen houden het personeel bewust van hun mission statement: Safety, it’s my responsibility.
Hoe ben je in de haven terechtgekomen?
Zubair: “Mijn vader is constructieschilder in de haven en vertelde mij dat er goede banen zijn in de haven. Op school koos ik al voor de exacte vakken. Formules toepassen vond ik veel makkelijker dan dat vele stampen dat ik bij die andere vakken moest doen. En scheikunde vind ik heel boeiend. In 2002 ben ik bij Tronox Pigments Holland B.V. begonnen, een bedrijf dat pigmenten uit erts haalt; het maakt titaandioxide. Sinds 2008 werk ik hier bij Inspectorate.”
Tim: “De eerste negen jaren van mijn carrière heb ik op een binnenvaarttanker gevaren. Ik heb alle noodzakelijke vaarbewijzen en diploma’s, inclusief voor gevaarlijke stoffen. Aan boord kwamen surveyors onze lading controleren en via die contacten vond ik deze functie toen ik in 2007 vanwege mijn gezin een baan aan de wal zocht. Ik studeer nu voor mijn hbo-diploma om mij binnen dit bedrijf op alle vlakken verder te ontwikkelen.”
Wat doen jullie dagelijks?
Zubair: “Ik geef leiding aan het lab. Daar werken we in vijf ploegen van vijf mensen, waaronder de shift leader. Dan is er nog het team Laboratorium Support. Zij zijn met tien mensen en verantwoordelijk voor de veiligheid en de kwaliteit. En dan zijn er nog de drie labcoördinatoren, de mensen met jarenlange ervaring die zich bezighouden met training van de laboranten en de opzet van nieuwe werkmethodes.”
Tim: “Ik stuur de shift leaders aan, dat zijn de supervisors op kantoor. Zes shift leaders met gemiddeld tien surveyors in elke ploeg. De shift leaders controleren, begeleiden, coördineren en doen de algemene zaken voor de buitendienst. De surveyors voeren het werk op de schepen en terminals uit door te monsteren, te meten en te inspecteren. Daarnaast hebben we ook nog een Safety Team, dat de veiligheidsprocedures be-schrijft en bepaalt welke veiligheidsmiddelen nodig zijn en hoe de apparatuur gebruikt moet worden.”
Hoe zijn de processen ingebed?
Tim: “Het begint bij de afdeling cliëntcoördinatoren, de klantenservice die de contacten met de klant onderhoudt, vaststelt om welke producten het gaat en met welke gevaren. Zij vertalen dat in een werkopdracht voor de buitendienst met alle veiligheidsaspecten die nodig zijn. Dan begint het proces van de shift leaders en surveyors zoals ik eerder vertelde. Eenmaal op locatie melden zij zich bij de portier, de loadingmaster en bijvoorbeeld de kapitein van het schip. Zij bespreken de opdracht conform de instructie. Vervolgens wordt de drager van de lading gemeten om te bezien of die aan de normen voldoet. Dat kan van alles zijn, een drum of een treinwagon of zoals in dit voorbeeld de ruimen of compartimenten van het schip. De volgende stap is monsters afnemen en berekeningen maken en die afstemmen met de wal. Mocht er een dispuut of verschil zijn, dan herhaalt zich de procedure. Uiteindelijk worden de documenten opgemaakt en na afmelding op locatie worden de monsters afgeleverd in het lab.”
Zubair: “Op het lab nemen wij de monsters in en analyseren die volgens specificaties die overal in de wereld gelijk zijn; ASTM, NEN ISO, DIN. Het team Lab Support ondersteunt daarin met administratieve en veiligheidsonderbouwing. Er is een SDS, een Safety Data Sheet, waarin de gevarenklasses en de eigenschappen van het product staan. Zo weten de analisten en ook de buitendienst aan welke gevaren zij blootstaan. Uiteindelijk maken we een certificaat op ter rapportage aan de klant. Maandelijks voeren we zo’n 1700 opdrachten uit.”
Veiligheid boven alles, zo te zien?
Tim: “Veiligheid is ons uitgangspunt en zit in het bewustzijn van ons allemaal. Vroeger stapten de surveyors bij wijze van spreken in korte broek aan boord. Tegenwoordig dragen ze alle veiligheidsmiddelen die nodig zijn, antistatisch, brandwerend tot en met een chemiepak. De toolbox wordt standaard gecontroleerd en incidenten gemeld. Op het gebied van veiligheid werken we ook samen met de andere bedrijven in onze branche. In het Safety Platform Cargo Surveyors komen we minimaal een keer per kwartaal bijeen om onveilige situaties in het veld te bespreken en afspraken te maken, zodat we qua veiligheid op een lijn zitten. Dat is van belang, want als er een zogenaamde Stop Work Autority (SWA) van kracht gaat, heeft dat grote financiële consequenties voor alle partijen in de vorm van kadebezetting, liggeld, vertraagde levering et cetera. Een SWA geldt bijvoorbeeld boven windkracht 7 of bij loszittende delen op een steiger, een traptrede bijvoorbeeld, want even snel lassen kan op een petrochemische terminal niet. Veiligheid geldt voor alles en iedereen en het zou slecht zijn als derden een onveilige klus toch aannamen. Gelukkig staan alle betrokken maatschappijen heel serieus tegenover veiligheid.”
Zubair: “Uiteraard is het lab van allerlei veiligheidsmaatregelen voorzien; 60 minuten brandvertragende monsteropslagcontainers, explosievrije lampen en wat al niet. Vooral onze werkwijze is op veiligheid gericht. Er zijn permanent twee of drie BHV’ers en EHBO’ers aanwezig. We hebben een röntgenstralingsdeskundige en de monsterbeheerders zijn biotechnisch opgeleide veiligheidsfunctionarissen.”
Wat zijn de toekomstplannen?
Zubair: “Wij als bedrijf streven ernaar om onze mensen breed in te zetten op verschillende analyses. En we werken aan een project om de gascilinders te vervangen door gasgeneratoren. Ook wil ik op het gebied van afvalscheiding nog een slag maken. Het lab zal moderniseren, want er komt meer automatisering. Dat proces is al gaande.”
Tim: “Ook op de afdeling Survey werken wij aan een efficiëntere inzet van mensen en aan de ontwikkeling van praktische bewustwording en de opzet van een nieuw veiligheidsplan. Verder valt er nog veel te digitaliseren. Explosievrije tablets hebben we al, maar er is nog veel printwerk van formulieren en certificaten.”
Welke kwaliteiten vereist jullie vak?
Tim: “Teamworkers. Doorzetters, want het is een volcontinurooster. Stressbestendigheid en flexibiliteit. Opleidingsniveau mbo-hbo.”
Zubair: “Secuur, rekenknobbel en nieuwsgierig, want je moet de uitzondering weten te vinden en willen blijven ontdekken. Een technische achtergrond is goed, want de specifieke kennis leer je hier. In drie jaar tijd is de medewerker een allrounder.”
Mannen- of vrouwenwerk?
Tim: “In het veld hebben we nog vooral mannen, terwijl vrouwen het ook zouden kunnen. Ik weet niet hoe dat komt.”
Zubair: “In het lab is 30 procent vrouw. Het laborantenwerk is heel geschikt voor vrouwen.”
Waar put je voldoening uit?
Tim: “Als de medewerkers en de klanten tevreden zijn. Als dat lukt schept dat voldoening, want tevreden medewerkers leveren kwaliteit en dat stemt de klanten tevreden, en mij dus ook.”
Zubair: “Helemaal mee eens.”