Rotterdamse Rederij De Jong slaat vleugels uit naar zee

Met een voor de deur staande Brexit en magere vrachttarieven in de shortsea lijkt het een gewaagde beslissing maar dat weerhoudt de Rotterdamse Rederij De Jong BV er niet van om haar vleugels uit te slaan naar de zeevaart. De in afwachting van oplevering van een nieuw kantoor in Maassluis nog aan de Montrealweg in de Rotterdamse Botlek gevestigde Rederij De Jong heeft hiervoor een nieuwe dochtermaatschappij C-shipping & Logistics opgericht, een bedrijf gespecialiseerd in zeebevrachting, scheepsagenturen, binnenvaart en op- en overslag.

Met deze diensten wordt het mogelijk verladers ketenregie aan te bieden. ‘We kunnen klanten nu een breder servicepakket aanbieden. Het is onze bedoeling om ladingbelanghebbenden te ontzorgen en te ondersteunen in al hun vervoerswensen. Wij bieden ze alle diensten aan in een van A tot Z-verhaal. Het scheelt een hoop tijd en moeite als je alles in één hand hebt, met één aanspreekpunt voor de hele keten,’ zegt operationeel directeur Pelger de Jong van Rederij De Jong.
Met zijn 31 jaar is hij de vijfde generatie De Jong aan het roer van wat in 1889 is begonnen met een voorvader die met een heel klein scheepje op de Hollandsche IJssel vracht vervoerde. Tegenwoordig is Rederij De Jong BV naar eigen zeggen één van de grootste Nederlandse rederijen voor binnenvaart en de grootste voor duwvaart. Rederij De Jong opereert vooral in het transport en (drijvende opslag) van kolen, biomassa en agribulk van granen en grondstoffen voor veevoer. 

People’s business

De oprichting van C-Shipping & Logistics betekent voor Rederij De Jong een forse uitbreiding van het portfolio in de zeescheepvaart, een wereld die draait om ‘people’s business’. En ook al is het een compleet nieuwe speler op de markt kan volgens Pelger de Jong de markt er op vertrouwen dat C-Shipping & Logistics doet wat het belooft. Wouter Kleiss en Mathijs van Schaik, al jaren bekende namen in de scheepvaart en transportwereld zijn aangetrokken als operationeel directeuren waarvoor ze een groot netwerk met zich meebrengen. ‘Vanuit de markt is er een duidelijke wens voor een one stop shop’, is de ervaring van Kleiss. ‘Wij ontzorgen de klant volledig door alles te regelen.’
In de binnenvaart deed Rederij De Jong dat al waar dan nu de zeevaart aan wordt toegevoegd waarmee het zich heeft ontwikkeld van een handelaar tot een complete rederij. Rederij De Jong is nog altijd een familiebedrijf waarvan de geschiedenis eind negentiende eeuw begon in Gouda. Pieter de Jong senior, de over-overgrootvader van Pelger de Jong, handelde in kolen voor de verwarming thuis en kocht een schip om de steeds grotere hoeveelheden te kunnen vervoeren. Het vervoer van kolen werd uitgebreid met dat van granen, suiker en andere lading.

Groei van bedrijf
Kleine scheepjes als een tjalk werden in 1938 grotere schepen van 300 ton voor opa en zijn broer, de Rijnstroom 1 en 2. En vervoer van de kolen voor de eigen handel werd uitgebreid met beurtvaart en bevrachting van andere, ingehuurde schepen. De Jong: ‘Op een gegeven moment had onze rederij zes eigen schepen, vooral Kempenaars, wat toen best veel was voor een binnenvaartonderneming.’ Rederij De Jong was ook een van de eerste die met duwbakken ging varen waarvoor in 1985 een eerste duwboot werd aangeschaft.
Daarmee ontwikkelde Rederij De Jong zich ook in het vervoer van granen en veevoer of grondstoffen hiervoor. Het vervoer van kolen breidde zich uit tot de bevoorrading van de elektriciteitscentrales waarvoor kolen werden aangevoerd vanaf de grote bulkterminals op de Maasvlakte en in de Europoort. Vroeger werd dat ook nog vaak met coasters vanuit Engeland aangevoerd wat later werd vervangen door de grote bulkcarriers met kolen vanuit de VS en Zuid-Amerika.

ARA-gebied
Het werkgebied van Rederij De Jong is typisch dat van het ARA (Amsterdam-Rotterdam-Antwerpen)-gebied en de Nederlandse en Belgische Maas. En hoewel ook spotpartijen via de Rijn naar Duitsland worden verzorgd, zit Rederij De Jong niet in de typische Rijnvaart. Ook de Hoogovens van Thyssen-Krupp hebben hun eigen duwvaartbedrijven. Dat neemt niet weg dat Rederij De Jong volgens de operationeel directeur na de opheffing van de schippersbeurs en de evenredige vrachtverdeling eind 1998 flink heeft kunnen groeien.
‘Tegenwoordig vervoeren we per jaar zo’n zeven miljoen ton aan vracht. Daarmee zijn we een van de grootste Nederlandse bedrijven op het gebied van de binnenvaart en zelfs de grootste op het gebied van de duwvaart,’ vertelt Pelger de Jong. Dat doet Rederij De Jong met een eigen vloot van 40 duwbakken, zeven duwboten, een motorschip en drie werkschepen. Daarnaast zijn er nog een tachtigtal bakken voor langere tijd in huur en twaalf binnenvaartschepen die op contractbasis voor Rederij De Jong varen. ‘Als andere ladingbelanghebbenden om meer ruimte vragen gaan onze bevrachters de markt op om het juiste schip tegen de beste condities te huren,’ legt de operationeel directeur uit.

Interesse voor de zee
Het overgrote deel van de lading die Rederij De Jong te vervoeren krijgt, kwam al van over zee. ‘En ook mijn vader Willem heeft nog als stuurman op de kustvaart gevaren. Vandaar dat we altijd wel al interesse hadden voor de zeevaart,’ vertelt Pelger de Jong. Bovendien kende Rederij De Jong Kleiss en Van Schaik al. Wouter Kleiss (49) startte begin jaren negentig als waterklerk om na een aantal jaren naar binnen te gaan in de bevrachting en het verschepen van lading. ‘Veel veevoer wordt in Amsterdam en Rotterdam overgeslagen voor vervoer met kleinere schepen naar Zweden en Denemarken. Voor andere bedrijven verzorgden wij de verschepen van granen vanuit de Zwarte Zee, het Verenigd Koninkrijk en de landen rond de Oostzee,’ vertelt Kleiss.
In 2007 begon Kleiss samen met ex-collega Mathijs van Schaik voor zichzelf waarvoor ze in 2007 een kantoortje huurden bij Rederij De Jong. Kleiss: ‘Dat liep hartstikke goed waarna we samen met een andere partner ook een charteringbedrijf zijn begonnen. Door verschil van inzicht over de toekomst van het bedrijf hebben we daar echter mee moeten stoppen. Zodoende zijn we weer in gesprek gekomen met Rederij De Jong of we niet met hen voor de langere termijn activiteiten konden gaan ontwikkelen.’ Bij die activiteiten gaat het dan om een gecombineerd pakket van diensten te kunnen aanbieden om voor verladers het vervoer van deur tot deur te regelen waarbij Kleiss en Van Schaik hun ervaring in zeebevrachting en chartering van ruimte in de zeescheepvaart inbrengen.

Zorgen uit handen
‘Met onze samenwerking onder de vlag van C-Shipping & Logistics kunnen wij klanten bepaalde zorgen over het transport van hun lading uit handen nemen. Met het regelen van het vervoer vanaf de kade waar het wordt aangeboden tot die van de afnemer vormen we ook een betrouwbaar aanspreekpunt voor de hele keten. De klanten waar we ons op richten zijn ladingbelanghebbenden (eigenaren of verladers) in granen en veevoer, eigenlijk alles wat niet vloeibaar is,’ aldus Kleiss.
Als voorbeeld noemt Kleiss een partij van 3000 ton graan afkomstig uit de landen om de Zwarte Zee die moet naar een afnemer in België. ‘Op dat moment regelen wij het zeetransport vanuit de Zwarte Zee naar Rotterdam, het agentschap voor het schip, de overslag op de terminal in de duwbakken of binnenvaartschepen van Rederij De Jong en de aflevering aan de kade van de klant in België,’ legt Kleiss uit.

Coasters in bevrachting
Met het oog op de zeetransporten heeft C-Shipping & Logistics inmiddels twee kleinere coasters van 1700 en 2300 ton laadvermogen in bevrachting. Dat betreft gecharterde schepen waarvoor C-Shipping & Logistics het commerciële management verzorgt. Dit type schepen is ideaal voor vervoer van granen vanuit de Baltische staten waar veel graan wordt verbouwd en aangeboden. De bevrachting van schepen, het zoeken van de juiste scheepruimte voor het vervoer van de aangeboden lading zal een kernactiviteit blijven van C-Shipping & Logistics. Voor aanschaf van eigen schepen is het nog te vroeg maar De Jong en Kleiss sluiten voor de toekomst niets uit. Voorlopig zijn er gewoon genoeg schepen voor de shortsea te huur.

Auteur: Antoon A. Oosting

Deel dit bericht op