Wat er ook met staal en ook andere metalen moet gebeuren, verspanen, vervormen, construeren, testen en alle andere voorkomende bewerkingen van allerhande metalen, bij Overlasko Konstruktie aan de Frankrijkweg in het havengebied van Vlissingen-Oost draaien ze hun hand er niet voor om. Met grote offshorebedrijven als Heerema, IHC, Van Oord en Seaway Heavy Lifting als klanten heeft Overlasko Konstruktie zich een goede naam als specialist in bijzondere staalconstructies opgebouwd.
Overlasko Konstruktie vierde afgelopen najaar nog het 25-jarig bestaan na de herstart van wat in 1972 begon als Machinefabriek Lewedorp. Van oorsprong vanaf 1966 actief in de tuinbouw mechanisatie. Dit resulteert in 1972 in een afdeling constructie en verspaning voor derden onder de naam Machinefabriek Lewedorp. In 1975 is de tak Offshore opgepakt met voornamelijk wals en laswerk. Onder het motto kwaliteit bieden en op tijd leveren richt Overlasko Konstruktie zich sinds 1993 na een herstart op zowel de fabricage als revisie van constructies in de on- en offshore-industrie, constructie- en machinebouw.
Bij die constructies valt te denken aan speciale anker(lieren), dekuitrusting voor schepen, kabelschijven voor boorplatforms of hijsmateriaal van kranen, umbilical winches waarmee besturingskabels worden gevierd en binnengehaald voor het besturen van hydraulische hamers onder water, de enorme spreaders voor de plaatsing van jackets en de constructies waarop offshore platforms komen te staan.
Zo komen ook de twee enorme spreader beams (WLL 3000mT per stuk) voor de ooit voor de Oosterscheldewerken gebouwde en met een hijscapaciteit van 8700 ton nog altijd een van de sterkste drijvende kranenschepen van de wereld, de Svanen van baggeraar en offshore-aannemer Van Oord, uit de werkplaatsen van Overlasko. Die twee spreader beams van veertien meter lang en 100 ton wegend, hangen aan de haak van de kraan om daarmee o.a. zware windmolenturbines op hun fundamenten te kunnen neerzetten.
Inmiddels weten ook internationale klanten met bijzondere wensen Overlasko Konstruktie te vinden. Als voorbeeld van dat laatste wijst Samuel van Gurp met enige trots op de speciale drijvende hijskraan die Overlasko heeft gebouwd. Deze is o.a. ingezet voor de berging van het op de rotsen van een Italiaans eilandje gelopen cruiseschip Costa Concordia. Deze kraan is door Overlasko gemonteerd op een speciaal ponton. In dit ponton is een systeem gebouwd dat ballastwater heel snel kan rondpompen. Zo’n systeem is nodig om de ponton in balans te kunnen houden als de hijskraan met een zware hijslast 360 graden ronddraait.
Echt familiebedrijf
Samuel van Gurp (39) is verantwoordelijk voor de verkoop en inkoop bij wat als geen ander een echt Zeeuws familiebedrijf is. Overlasko Konstruktie heeft 34 medewerkers in vaste dienst waaronder maar liefst elf leden van de familie Van Gurp. Vijf daarvan vormen de directie/aandeelhouders. De eerste van de tweede generatie Van Gurp, Samuels vader Teun draagt de leiding binnenkort over aan de derde generatie waartoe Samuel behoort.
Overlasko is een bedrijf van echte vaklieden van walsers, snijders, fitters, lassers en monteurs tot machinebankwerkers die weten wat ze doen, van alle markten thuis zijn en graag met hun handen en machines werken. Samuel van Gurp is daarvan zelf een voorbeeld. In zijn vrije tijd ging Samuel bij zijn opa werken om de vloeren aan te vegen in de werkplaatsen en vanaf zijn zestiende kwam hij voor vast in het bedrijf als draaier en frezer. Sindsdien heeft hij zich via BBL-trajecten en aanvullende opleidingen weten op te werken. Nu onderhoudt hij het contact met de klanten, calculeert, koopt de materialen in en maakt deel uit van de directie.
Vanaf de (her)start in 1993 heeft Overlasko een flinke groei doorgemaakt. Een belangrijke rol daarin speelde het werk dat Overlasko kreeg toegespeeld van bijna-buurman Heerema Fabrication Group dat veel grote constructies voor de offshore olie- en gasindustrie en tegenwoordig de windparken op zee bouwt. “De relatie is al heel oud en in de loop der jaren alleen maar gegroeid,” zegt Van Gurp. Maar dat betekent niet dat de touwtjes kunnen worden gevierd. Van Gurp: “Je kunt gauw iets verkeerds doen en dan ben je je goede naam zo maar kwijt.” Sinds drie jaar is Overlasko op LinkedIn te vinden en heeft het een nieuwe website. Dat legt het bedrijf geen windeieren. “We zijn nu veel beter op internet te vinden en dat is te merken. Klanten komen bij jou omdat ze alle onderdelen van hun klus in één hand willen leggen. Wij beheersen alle belangrijke staalbewerkingstechnieken in het midden-, zware- en specialistische segment,” aldus Van Gurp.
Continu investeren
Het motto van kwaliteit leveren en afspraken nakomen door te doen wat je zegt en je klanten te ontzorgen is één maar wat volgens Van Gurp ook werkt is dat Overlasko laat zien dat het continu in het bedrijf investeert. ‘We proberen het gewoon sterk te houden door continu te verbeteren,’ zegt Van Gurp. Dat betekent dat Overlasko de spullen niet alleen maakt maar ook investeert in materieel om het gevraagde te assembleren, installeren en apparatuur om te testen. De klant moet ervan op aankunnen dat de bij Overlasko bestelde spullen doen wat er gevraagd wordt. Zo maakte Overlasko voor Van Oord de complete stenenstortinstallatie waarmee op de zeebodem (pijp)leidingen worden afgedekt en funderingen worden verstevigd.
Investeren doet Overlasko ook in ruimte. Sinds de laatste uitbreiding in 2008/9 had Overlasko al een terrein van 10.000 vierkante meter waarvan 5500 vierkante meter werkplaats en kantoren en elders aan de Frankrijkweg een buitenterrein van nog eens 6500 vierkante meter. Daarnaast heeft Overlasko medio vorig jaar de panden van de buren erbij gekocht waar ook een constructiebedrijf in zat. Dit terrein is 7700 vierkante meter waarvan 3400 vierkante meter bebouwd. Onder tussen investeert Overlasko ook in verduurzaaming van het bedrijf: momenteel worden er 1366 zonnepanelen gelegd, genoeg voor het opwekken van 378.9 MWh.
Nieuwe machines
Dankzij de uitbreiding in ruimte heeft Overlasko ook weer ruimte voor nieuwe machines. Zo kwam er ook plek voor een freesbank voor het frezen van schuine laskanten aan plaatmateriaal met een lengte van 12 meter en een dikte van 75mm. Op het terrein verderop aan de Frankrijkweg heeft Overlasko nog een containerloods (Lengte 40m x breedte 12m x hoogte 7.7m) voor het stralen en conserveren van constructies. Daarvoor heeft Overlasko het straal-en conserveringsbedrijf De Nooijer overgenomen. Ook zette Overlasko zijn eerste schreden in de scheepsbouw. Voor DCS (Delta Coastal Services) heeft Overlasko een werkschip breder gemaakt om meer ruimte te maken voor het dek en de machinekamer.
Goed personeel vinden voor de uitwerking van alle aangenomen opdrachten lukt volgens Van Gurp nog steeds maar begint wel een steeds groter probleem te worden. Flexibel personeel huurt Overlasko in via uitzendbureaus. Maar Overlasko werkt ook samen met een aantal college-bedrijven in de buurt voor het uitwisselen van bijvoorbeeld lassers. ‘Als je met een paar bedrijven flexibel personeel kunt laten rouleren, hou je ze bij jou in de buurt. Onze lassers zijn met name Portugezen,’ vertelt Van Gurp.
In vaste dienst nemen van zoveel mogelijk personeel is voor Overlasko niet verantwoord omdat het aanbod aan werk erg grillig is. Zo ging de offshore olie-en gasindustrie in 2015-’17 door een diep dal als gevolg van de val van de olieprijs vanaf eind 2014. Daardoor werden op grote schaal investeringen uitgesteld wat ook leidt tot minder werk voor bedrijven als Overlasko. Om zich hiertegen te wapenen probeert Overlasko daarom ook zoveel mogelijk werk uit andere sectoren aan te trekken.
Gewoon alles doen
Van Gurp: ‘Zo hebben we 2008 overleefd omdat we toen juist in die tijd een kraan hebben gemaakt. Wij werken niet voor één soort branche maar we doen bijvoorbeeld ook halffabricaten voor andere bedrijven. We doen gewoon alles. We willen niet afhankelijk zijn van één klant of één sector. Wij moeten heel divers in onze werkzaamheden kunnen zijn. Dus moet je ook blijven investeren in uitbreiding van de technieken die je kunt aanbieden. Daardoor kun je ook heel breed je klanten aantrekken. Tegelijkertijd hebben we inmiddels ook bepaalde groepen klanten die jou ook het werk gunnen. En soms komt het voor dat je een opdracht mist maar dan krijg je weer werk van degene die de opdracht wel heeft gewonnen.’
Overlasko Konstruktie werkt volgens de regels van de grote internationale klassebureaus als DNV GL, ABS, BS, Lloyd’s, Lloyd’s Rules for Mobile Offshore Units, het Stoomwezen, AWS, NORSOK, Bureau Veritas, EEMUA 158 en EN.