‘Waar wij door onze klanten vooral om worden geprezen is onze servicegerichtheid. Wij nemen altijd de telefoon op en in 99 van de 100 gevallen worden onze klanten direct geholpen,’ verzekert Johan van ’t Hul. ‘Wij weten ons werk altijd zo in te richten dat de servicegerichtheid voorop staat en dat we met creativiteit meedenken om voor onze klanten de beste oplossing te bedenken,’ aldus de man die sinds september vorig jaar als general manager verantwoordelijk is voor de dagelijkse gang van zaken bij het bedrijf aan de Siloweg in Middelburg dat vorig jaar nog zijn 100-jarige bestaan vierde.
L.Timmerman & Zn is in 1919 aan de Nederstraat in het oude centrum van Middelburg begonnen als Electro Machine Smederij. Sindsdien is het bedrijf uitgegroeid tot een moderne onderneming bestaande uit drie afdelingen, industrial repairs, een verspanerij en als derde de afdeling bouwmachines, verantwoordelijk voor verkoop, reparatie, onderhoud en verhuur van materieel. Daarbij is het bedrijf ook in staat het materieel geheel aan de wensen van de klant aan te passen met giekverlengingen of cabines welke hydraulisch in hoogte kunnen bewegen. ‘Dat is qua werk allemaal iets complexer dan ’t lijkt maar we doen het graag,’ zegt Van ’t Hul.
L.Timmerman & Zn is een familiebedrijf met aan het hoofd de vierde generatie in de persoon van directeur eigenaar Marc Timmerman die naast het bedrijf in Middelburg nog een onderneming in Werkendam heeft. Aan de Siloweg heeft L.Timmerman & Zn een terrein van 5800 vierkante meter met werkplaatsen van 2500 vierkante meter en met een kade aan het Kanaal door Walcheren. Daarmee kunnen ook zeegaande schepen bij het terrein van L.Timmerman aanleggen om voor de deur hun reparaties te laten verrichten.
Flexibele inzet
Het bedrijf heeft hiervoor een 35-tal vaste medewerkers op de loonlijst staan waarvan negen op kantoor en de rest verdeeld over twee afdelingen, industrial repairs (16) en bouwmachines (10) en 1 verspaner. Is een onderdeel niet op korte termijn voorhanden dan maakt de verspaner van L.Timmerman & Zn deze zelf in de werkplaats. De monteurs springen flexibel in als klussen dat vereisen. Waar nodig voeren ze het werk uit op locatie waarbij niet wordt gekeken op een kilometertje. Desnoods gaat men aan de slag in havens elders in Nederland of bijvoorbeeld bij Tata Steel in IJmuiden. ‘Daar waar werk is, zorgen wij dat we onze mensen hebben. We hebben zelfs werk in Denemarken en Groot-Brittannië gedaan,’ zegt de bedrijfsleider.
Met name in havens want Timmerman Industrial Repairs is gespecialiseerd in reparaties en onderhoudswerkzaamheden op schepen. Dat kan zijn van groot tot klein, schepen die de havens in Zeeland aandoen maar zo nodig ook in bijvoorbeeld Scheveningen of IJmuiden. Dat zijn onder andere vissershavens omdat Timmerman Industrial Repairs veel vaste klanten heeft uit de zeevisserij in het Zeeuwse maar ook de grote zeevisserijbedrijven uit Scheveningen en IJmuiden. Veel kotterbedrijven zijn nu tijdens de corona-crisis hun afzetmarkten kwijt (denk aan de restaurants) en halen nu reparatieklussen aan hun schepen naar voren. Dat kan gaan van bovenloopkranen, hekrollen tot schoorstenen aanpassen en nog veel meer. Maar ook bijvoorbeeld onder de baggerbedrijven (zand- en grindzuigers), waarvan er nogal wat bedrijven in het Zeeuwse zitten, zijn er velen die voor snelle reparaties en onderhoud vaak een beroep doen op L. Timmerman & Zn.
Sterke ervaringsdeskundige
Daarbij hebben ze in de persoon van Johan van ’t Hul (50) in ieder geval een uitstekende ervaringsdeskundige die weet wat in de scheepvaart nodig is. Hij begon zijn loopbaan als scheepswerktuigkundige. Na een vaartijd van elf jaar werkte hij onder andere als projectmanager bij verschillende bedrijven waarvoor hij de hele wereld over reisde. Daarbij was hij betrokken bij een aantal nieuwbouw- en ombouwprojecten, onder andere bij zwaar transportrederij Dockwise (nu Boskalis) voor de nieuwbouw van een kabellegger. Maar toen in de offshore olie-en gasindustrie de klad kwam moest hij naar iets anders omkijken. Zo trad hij in 2016 bij L. Timmerman & Zn
aan als hoofd van de afdeling Industrial Repairs.
Daar waar veel bedrijven veel negatieve gevolgen ondervinden van de corona-crisis heeft L.Timmerman & Zn het tot nog toe redelijk druk. ‘Operationeel wordt ons werk hier natuurlijk wel door beïnvloed omdat je flink wat voorzorgsmaatregelen moet nemen om te zorgen dat je personeel veilig zijn werk kan doen. Maar qua hoeveelheid werk en ook leads voor toekomstige klussen merken wij nog weinig teruggang. Wat ook meehelpt is dat we op meerdere paarden wedden, voor Industrial Repairs zowel op de maritieme sector als de industrie en voor de machines op de bouw en daarin gaat het nog steeds goed.’ aldus de bedrijfsleider.
Schepen blijven varen
De bouw heeft volgens hem meer last van het stikstofprobleem waardoor het verkrijgen van een bouwvergunning ernstig is bemoeilijkt maar alle grotere projecten gaan wel door. Van ’t Hul: ‘En schepen varen ook nog steeds. Zo lang er wordt gevaren, wordt er geregeld ook schade gevaren. Bovendien hebben schepen door steeds weer nieuwe richtlijnen ook voortdurend nieuwe aanpassingen nodig. Wat je wel ziet is dat reders de niet-essentiële reparaties aan hun schepen even op een lager pitje zetten. Maar voorlopig zijn er genoeg direct noodzakelijke klussen voorhanden.’
Van ’t Hul: ‘Wat de corona ons wel heeft geleerd is dat we onze manier van werken stevig hebben moeten aanpassen. We hebben een steile leercurve moeten ondergaan in hoe we de RIVM-richtlijnen toepassen en ook handhaven. Dan blijkt opeens dat heel veel administratief werk ook thuis kan worden gedaan. Alleen in de werkplaats en in met het transport van mensen en materieel heeft het veel weerslag op het werk. Mensen met corona-achtige verschijnselen moet je gelijk naar huis en de dokter sturen. Dan loop je wel eens tegen mensen aan die toch graag blijven doorwerken omdat ze niet voor elk wissewasje thuisblijven, maar die moet je tegen zichzelf en anderen in bescherming nemen. Want je vormt dan een risico voor jezelf maar ook het bedrijf en het voorkomen van besmettingen is beter dan genezen.’
Netwerk van partner-bedrijven
In industrial repairs is L.Timmerman & Zn in vele markten thuis en als iets te specialistisch of te groot dreigt te worden is er altijd het netwerk van constructie en servicebedrijven in de metaal en elektrosector in het Zeeuwse waar L. Timmerman & Zn een beroep op kan doen. ‘Wij weten heel goed wat we zelf kunnen en voor wat niet, weten we onze partners te vinden. Partners die trouwens ook geregeld een beroep op ons doen. Zo houden we het werk in onze regio. We hebben met onze partners een relatie opgebouwd met begrip voor elkaars bedrijfsvoering. Je moet bij reparaties kunnen bouwen op je partners en spullen. Wij hechten dan ook grote waarde aan ons netwerk van zo’n 10-15 partnerbedrijven,’ zegt Van ‘t Hul.
In industrial repairs gaat het er altijd om, zowel bij maritieme bedrijven waar schepen zoveel mogelijk moeten varen om geld te kunnen verdienen als fabrieken die moeten kunnen produceren, om de “downtime” (uitval) zo kort mogelijk te houden. ‘Voor de (eind)klant komt downtime nooit goed uit, dus probeer je die tijd voor reparaties en dringend noodzakelijk onderhoud zo kort mogelijk te houden. Daar moet je dus ook bij je partners en toeleveranciers begrip voor zien te creëren. Je moet van elkaar weten wat je van elkaar kunt verwachten en hoe hoog de druk is. Is het erg urgent of kan het ook op een ander moment,’ legt Van ’t Hul uit.
Grote en kleine klanten
L.Timmerman & Zn heeft in zijn klantenkring zowel grote als kleinere opdrachtgevers. Van een grote Belgische baggeraar als DEME, onze eigen Boskalis en grote bulkrederijen tot bijna elke grote visserij-reder, maar ook de eigenaar van een enkel vissers- of baggerschip. Voor bulkcarriers moet nog wel eens een reparatie aan een grijper worden uitgevoerd. Van ’t Hul: ‘Daarvoor onderhouden we goede contacten met alle agentschappen die in opdracht van de rederijen bedrijven zoeken om dit soort reparaties te verrichten. De reders en hun agenten hier in het Zeeuwse weten ons te vinden.’