Altijd een veilige op- en afgang

“Je kan het beste je product als bedrijfsnaam nemen”, zegt Hendrik van der Ham, eigenaar van BRIDGES2000. BRIDGES2000 is opgericht rond de millenniumwissel, vandaar het 2000 achter BRIDGES. Een bedrijf dat constant werkt aan innovatieve oplossingen. Bruggen voor de civiele, de maritieme en de offshore-markt. Het motto is: Wat heeft de klant nodig? BRIDGES2000 maakt het veiliger dan het is. De rol van Hendrik van der Ham is er een van mediator tussen de klant met zijn hulpvraag en de ontwerpers en bouwers; het resultaat is een veilige toegang op risicovolle passages. Voor de toekomst richt BRIDGES2000 zijn pijlen vooral op de offshore.

De ontstaansgeschiedenis is min of meer toevallig, de doorgroei een organische en het werkterrein een logische, bezien vanuit Van der Hams achtergrond. Hendrik van der Ham is een telg uit een binnenschippersfamilie die haar werkterrein uitbreidde naar de bouw van binnenvaartschepen. Hij dacht in oplossingen en bouwde daaraan mee. “Ik ben meer een entrepreneur, een man met visie, al moet je die visie niet zien als een opgeblazen mission statement. We willen gewoon wereldwijd de beste speler zijn op het gebied van safe accessibillity, met andere woorden altijd een veilige op- en afgang voor mensen leveren.” Wellicht is Hendrik meer een bruggenbouwer in overdrachtelijke zin, want het begon allemaal met een vraag van een vriend die een neef had die architect was. Deze had een brug uit Duitsland gehaald die hij aan de man wilde brengen. Hendrik belde in het rond en binnen de kortste keren had hij 10 afspraken gemaakt met potentiële kopers in Groningen en Friesland. “Jij vindt dit leuk he’, had de vriend gezegd. ‘Ga mee naar die afspraken’. Ze laadden twee brugdelen op een aanhanger en reisden af. Van der Ham zette zijn flair in bij het verkoopgesprek, waarbij hij zijn tactiek baseerde op het koopgedrag van vrouwen. “Die willen ook voelen aan het materiaal als ze kleding kopen”, zegt hij. “Ik nam de klanten mee naar buiten, liet ze kijken en voelen. ‘Ja’, zeiden ze, ‘nu heb ik het helemaal in beeld’.” Vervolgens ging hij op beurzen staan. “We wonnen ook prijzen”, vertelt hij, “voor esthetiek, onderhoudsvriendelijkheid en lichtgewicht”.

Civiel en maritiem
BRIDGES2000 produceert fraai vormgegeven fiets- en voetgangersbruggen in parken en woonwijken en voor opritten naar woningen. In de utiliteitssfeer levert het bruggen, pontons en rijplaten voor bouwlocaties. Ook koop en verhuur van verkeersbruggen, zowel tijdelijk als permanent behoren tot de mogelijkheden. En het bedrijf is zichtbaar op evenementen. Van der Ham vertelt, dat hij een loopbrug heeft geleverd die het koningspaar tijdens de kroningsdag heeft gebruikt. Aan baggeraar Van Oord heeft hij gangways geleverd waarover de bezoekers van de Wereldhavendagen in Rotterdam hun weg naar de schepen vinden. Tevens maakt SAIL Amsterdam gebruik van de oplossingen die BRIDGES2000 aandraagt. Daarmee zijn we bij een belangrijk bedrijfsonderdeel aangekomen, de maritieme sector. Een bedrijfstak die Van der Ham van huis uit kent. Hij treft op de schepen soms situaties aan die mensen gelaten accepteren, terwijl er wel degelijk verbeteringen mogelijk zijn. Daar stapt hij op af, want, zo zegt hij: “Ik denk in toepasbare oplossingen”. “Mensen komen ook wel naar me toe, omdat ze tegen problemen zijn aangelopen. Ik denk dan met ze mee.” Zo komt de bruggenbouwer in hem naar boven. Hij werkt met een team van vijf mensen, maakt de vertaalslag en zoekt de juiste specialisten erbij om tot een goed eindresultaat te komen, waarbij kwaliteit en veiligheid voorop staan. Zijn bruggen, aanlegsteigers, gangways, fenders en jetties zijn gecertificeerd en dragen het kwaliteitslabel van Bureau Veritas en het American Bureau of Shipping. “Onze bruggen zijn sterk en toch erg licht en dat biedt veel voordelen”, vertelt Van der Ham. “Vaak opgebouwd uit compartimenten van elk 8 meter of langer. Maar bouwen met aluminium moet je leren. Wij werken met extrusie.” Dat is de techniek om vormbaar materiaal, in dit geval de aluminiumlegering, door een matrijs te persen tot de gewenste vorm. Tenzij de klant nadrukkelijk voor andere materialen kiest, werkt BRIDGES2000 voornamelijk met aluminium, omdat dat grote voordelen biedt. Niet alleen vanwege de hanteerbaarheid, maar aluminium is ook sterk en het roest niet.

Oplossingsgericht
BRIDGES2000 beweegt zich in de markt van de havenindustrie en aangezien Van der Ham een oplossingsgerichte instelling heeft, stuit hij soms op vraagstukken die niet direct met de corebusiness van doen hebben, al blijft de link met de maritieme sector intact, zoals de vraag naar pneumatische fenders voor zeeschepen die op volle zee laden of in diepzeehavens moeten aanmeren. Als vertaler van de vraag en coördinator tussen ingenieurs, producenten en de klant, zoekt hij de juiste mensen bij elkaar om het gewenste product te maken. De opgedane kennis van het bouwen van veilige passages tussen vaste en bewegende delen zijn voor meer doelen te gebruiken dan alleen die tussen wal en schip. Bijvoorbeeld in de petrochemische industrie. Onderhoudsmedewerkers op olieopslagterreinen maken gebruik van een soort loopplanken tussen twee olietanks. “De 30 meter hoge tanks zetten uit als ze gevuld zijn”, zegt Van der Ham, “dus bij de bevestigingspunten op de randen van de tanks moet dat kunnen schuiven om de beweging op te vangen. Dat vraagt om een plateau met schuifeffect, die wij daarvoor speciaal hebben ontworpen”.

Offshore wind
Na vijftien jaar expansie op een breed terrein van bruggenbouw heeft Hendrik van der Ham zijn blik gericht op de offshore. Bedrijven als Van Oord, Boskalis, AllSeas en Heerema Marine Contractors mag hij tot zijn klantenkring rekenen. Bovendien is hij al actief in de markt van windenergie op zee met de levering van veilige gangways van de jack-up naar de unit van de windmolen. Op dit moment werkt zijn team hard aan de ontwikkeling van een dynamisch systeem dat het mogelijk moet maken dat mensen permanent heen en weer kunnen lopen tussen bijvoorbeeld een olieplatform en een schip dat op dp ligt. Dp betekent dynamic positioning en is een systeem dat met behulp van gps automatisch de positie en koers van een schip constant houdt door gebruik te maken van de eigen schroeven en motoren. De constellatie beweegt volledig mee met de deining van de zee en blijft zodoende stabiel. “Ik kan daar nu nog niet veel over vertellen”, zegt Van der Ham, “maar het is een broertje van de bestaande Ampelmann. Dat is een dynamische gangway en het nieuwe aan onze vinding is dat de constante verbinding tussen de twee eenheden in stand blijft. Ook bij ruwe zee. Het ondervangt de bewegingen op een nieuwe manier”. Dat suggereert een hoop techniek, maar dat ontkracht Van der Ham. “Ik zeg altijd: keep it simple and stupid. Het gaat om een mechanisch systeem van rollen, bewegen en opvangen van krachten. En het grote voordeel hiervan is dat het veel veiliger is, dankzij de constante verbinding, zodat mensen er altijd af kunnen.” Met die nieuwe vinding hoopt Van der Ham internationaal door te breken in de groeimarkt van de offshore-industrie. Zijn toekomstbeeld is gangways en bruggen van BRIDGES2000 in de Grote Oceaan en de Chinese Zee in functie te zien.

Auteur: Lydia Gille

Deel dit bericht op