Het bedrijfsmotto van Holland Reefer Service (HRS) is volgens directeur Phil Laros (51) een echte Rotterdamse van ‘niet lullen maar poetsen’ en ‘gewoon doen wat er gedaan moet worden, zo efficiënt mogelijk, punt.’ Een korte maar krachtige boodschap die Laros ook laat doorklinken op de website van dit aan de Theemsweg 48 in de Rotterdamse Botlek gevestigde servicebedrijf voor onderhoud en reparatie van koelcontainers, in jargon reefers geheten.
Het maken van nieuwe teksten voor de website en een nieuw logo was een van de eerste klussen van Laros na zijn aantreden als directeur in januari van dit jaar. En als directeur probeer je je stempel op het bedrijf te zetten, dus hield hij alle procedures en processen tegen het licht om ze daar waar nodig aan te scherpen. Zo is er nu een afgesloten magazijn en stelde hij een van de elf monteurs aan als magazijnmeester die de voorraad strak moet beheren zodat collega’s niet misgrijpen als ze een bepaald onderdeel nodig hebben.
Markt is vrij simpel
Verder is er een office manager, een stagiaire, ‘en ikzelf’, zoals Laros zegt. Dus geen hrm-hoofd, geen salesdirecteur. “Dat is in feite allemaal mijn taak,” zegt Laros. En verder is de markt van reparatie en onderhoud van koelcontainers volgens Laros vrij simpel: “We zitten allemaal knel tussen fabrikanten en klanten.” Die laatsten zijn rederijen en leasemaatschappijen. En omdat de resultaten van bijna alle grote rederijen in de containerscheepvaart onder grote druk staan, staan de budgetten en tarieven voor reparatie en onderhoud ook zwaar onder druk.
Maar dat wist Laros ook wel toen hij aantrad. Na acht maanden als global m&r manager bij de Rotterdamse containerrederij NileDutch, kon hij toch de kans niet laten lopen om eigen baas en directeur en mede-aandeelhouder van HRS te worden. En over wat de monteurs van HRS moeten doen, hoef je hem niets te vertellen. Voor NileDutch was hij 23 jaar in dienst van Carrier Transicold, marktleider in koelapparatuur voor de zakelijke markt. Ervaring die van pas komt want als het moet, lost Laros ook de problemen van zijn monteurs op. “Ik ben zelf ooit begonnen als monteur,” vertelt Laros. Toen een van de monteurs dan ook moeite had met het vinden van het euvel wist Laros hem al snel op de oorzaak te wijzen; thermostaat stuk. De monteur was onder de indruk: ‘Ik ben niet gewend dat iemand van kantoor dat kan.’
Uitbreiding activiteiten
Ondertussen probeert Laros de economische basis van HRS te verbreden. Zo is HRS in februari begonnen om zijn diensten ook op de containerterminals in Antwerpen aan te bieden, vooraleerst voor de reefers van NileDutch en ICL. En per 1 augustus is HRS op het terrein van overbuurman aan de Theemsweg, Broekman Distriport begonnen als serviceprovider. Daarvoor is een PTI-brug, voor zogeheten pre-trip inspecties geïnstalleerd waaraan veertig containers tegelijk kunnen draaien om te inspecteren voor ze aan hun volgende trip beginnen. HRS beschikt ook over zo’n brug voor vijftig containers op het eigen terrein maar kan daar niet uitbreiden. Ondanks de moeilijke markt komt er in de toekomst alleen maar meer werk voor bedrijven als HRS. Groente en fruit gaat steeds meer in reefers in plaats van op pallets verpakt in de ruimen van speciale koelschepen. De lading van koelcontainers bestaat voor 90/95 procent uit voedingsmiddelen maar soms gaat het ook om medicijnen en zelfs bloedplasma. “Dan wil je wel zeker weten dat de container koeltechnisch in orde is,” aldus Laros. De HRS-directeur ziet er niets in om klanten bij concullega’s weg te kapen door onder zijn prijs te gaan bieden. “De tarieven zijn al zo laag dan haal je de bodem onder de markt weg en verpest je het voor ons allemaal. “Als een klant serieus geïnteresseerd is, krijgt ie van mij een serieuze aanbieding met een scherpe prijs. Zo sta ik er in. Gewoon normaal doen,” aldus Laros.