Rubriek: Havenberoepen

DP World, met hoofdzetel in Dubai, is een wereldspeler binnen de integrale vervoersketen. De kerntaak is containeroverslag. In 2015 behandelde DP World Antwerp een omzet van 61,7 miljoen twenty foot equivalent units (TEU), dat naar 100 miljoen TEU in 2020 moet zijn gegroeid. Een van de vestigingen van DP World staat in Antwerpen. De haven waarin de containeroverslag in 2016 met 4,1 procent is gestegen. Daarmee heeft de haven van Antwerpen het magische getal van 10 miljoen TEU – 10.037.318 om precies te zijn – overschreden. DP World Antwerp Gateway behandelde in 2016 1,9 miljoen TEU.

De overslag en vlotte doorvoer van die overweldigende hoeveelheden lading vergen logistieke en technologische hoogstandjes. Een essentieel onderdeel van DP World Antwerp daarbij is vernieuwing en onderhoud van het materieel. Op het bedrijfsterrein is een workshop ingericht waar acht straddle carriers tegelijk in onderhoud kunnen staan. Een immense hal waar de 12 tot 15 meter hoge heftoestellen staan opgesteld met daarboven aan het plafond twee rolbruggen om de zware stukken van bovenaf in de straddle carrier te kunnen plaatsen, de plek van de motor en de cabine. Op de werkvloer staan nog hoogwerkers en schaarliften. En trappen om de platforms naar de te onderhouden hoogtes te overbruggen.

Straddle carriers
De Engelse benaming is de meest gebruikte, maar deze containerlift kent vele omschrijvingen: portaalhefwagen, spinnenkop, olifant of tram. In feite is het een containertransporteur die met een hijsinrichting containers schrijlings onder een walkraan vandaan oppakt en overzet op een ander vervoermiddel, zoals een trein of oplegger, dan wel de gestandaardiseerde containers op een kade opstapelt. Naast de mechanische, elektrische en hydraulische onderdelen zit de straddle carrier vol met zogenaamde PLC-techniek. PLC staat voor programmable logical controller. Het brein van de machine, bij wijze van spreken. Dat vergt goede zorg. Ben Van den Heuvel en Kim Aerts hebben dat brede spectrum aan technische kennis en vaardigheden in huis en vertellen over hun uitdagende job.

Hoe zijn jullie in de haven terechtgekomen?
Ben: “Ik heb een zevenjarige opleiding aan de technische school gevolgd. Dat was een opleiding met stages, zodat ik het vak van binnenuit kon leren. Het zevende jaar was specifiek gericht op scheepvaart- en haventechnieken. Na mijn opleiding heb ik zes jaar bij een onderhoudsdienst in het havengebied van Antwerpen gewerkt. Toen wilde ik iets nieuws gaan doen. Via een persoonlijke kennis die bij DP World werkte, ben ik hier terechtgekomen”. Kim: “Mijn kennismaking met de haven begon ook meteen tijdens mijn opleiding. Ik heb een vierjarige individuele beroepsopleiding gevolgd en via de Vlaamse Dienst Arbeidsbemiddeling ben ik op deze post gestart”.

Wat houdt het werk in?
“95 procent van mijn werk is herstellen van panne en verhelpen van storingen van straddle carriers”, zegt Ben. “Dat zijn grote machines van 70 ton met heel veel technologie: elektrisch, mechanisch, hydraulisch. Zo’n heftoestel draait voor een groot deel op PLC-sturing. Er zit zo veel techniek in , dat ik nog elke dag leer. Er zijn mensen die zeggen dat ze de straddle carrier van binnen en van buiten kennen, maar met zo veel technologie komt er altijd iets uit de bus en het is onmogelijk dat allemaal uit het hoofd te weten. Ik moet bij storingen nog regelmatig in de boeken duiken.” “Bovendien heeft elke straddle carrier zijn eigen kenmerken en kuren”, vult Kim de complexiteit van het werk aan. “Er zijn verschillende types en merken, ze hebben verschillende leeftijden. De nieuwste, CO2-vriendelijker modellen hebben moderne hybridetechnieken die weer een andere aanpak vereisen. Op den duur leer je ze kennen, maar ik kom nog vaak voor verrassingen te staan.”

Welke kwaliteiten vraagt dit vak?
“Allereerst technisch inzicht”, zegt Ben. “Je moet logisch kunnen denken en het vraagt zelfstandigheid, flexibiliteit vanwege de arbeidstijden en teamgeest. En natuurlijk niet bang zijn voor vuil.” Kim: “Doorzettingsvermogen is misschien wel de belangrijkste eigenschap, want je moet gemotiveerd zijn door te gaan tot de oplossing.”

Geen dag hetzelfde
De DP World-terminal is ruim 20 uur per etmaal in bedrijf en de technici werken in drie shifts: vroeg, laat en nacht. In het weekend is er een tweekoppig depannage-interventieteam om de eventueel stilgevallen machines weer mobiel te krijgen. Ben vertelt dat de ploegdiensten per rooster wisselen en dat er soms onderling gewisseld wordt. “Vandaag is het rustig en kunnen we terugvallen op onderhoud, maar dat kan zo maar veranderen. Dan kom ik in de workshop en zijn er ineens 10 straddle carriers buiten dienst.” De schoonheid van het werk zit voor beide mannen vooral in de techniek. “De techniek die erachter zit, is heel interessant”, zegt Ben. “Nieuwkomers met dezelfde interesse, zouden hier echt vol vertrouwen kunnen werken en altijd een stimulans vinden.” “Dat vind ik ook”, zegt Kim. “Techniek, afwisseling en steeds nieuwe technieken leren.” Doorleren kan in dit vak goed, omdat met de nieuwste generatie straddle carriers de innovaties meekomen.

Topconditie
Op mijn vraag of het zwaar werk is, antwoordt Kim: “Ach, we zijn jong”. “Een slagsleutel 95 weegt zo 10 à 15 kg en bij de uitlijning van het rijwerk moet je echt aan de buizentang gaan hangen. Dat is wel zwaar, maar ook dat is techniek. Een kwestie van slim aanpakken en je gereedschap het werk laten doen. Ik heb in de loop van de tijd geleerd hulpmiddelen als rolbrug, heftruck en krik goed in te zetten.” Het valt mij op dat de heren in topconditie zijn. Een paar keer op een dag per trap naar 15 meter lopen, zware sleutels ter hand nemen en slaghamers hanteren, maken een sportschool overbodig. Van stress zeggen ze geen last te hebben. Ben: “Nee, dat valt mee. Het heeft geen zin. Je kunt beter de tijd nemen en het goed doen, zodat de machine blijft draaien, dan rap werken en ontdekken dat de machine een dag later weer panne heeft”. De mannen zijn zeer op elkaar ingespeeld en zien hun taak als teamwork. “Afhankelijk van de dienst die we draaien kunnen we nieuwelingen kansen bieden mee te doen”, zegt Ben, “maar we moeten op elkaar kunnen vertrouwen”. Kim: “Er kan een onderdeel los komen en handen kunnen ergens tussen raken. Veilig werken is heel belangrijk”.

Depannage is de uitdaging
Het woord depannage zegt het al: problemen oplossen. Dat is de kerntaak van Ben en Kim en al zijn collega-technici. Ben heeft zijn hoofd eens gebroken over een stilgevallen straddle carrier, want waar te beginnen met zo veel verschillende soorten techniek. “Eén draadje los en de hele machine valt stil”, zegt hij. “Daarvoor heb ik mijn kop twee dagen in de boeken moeten steken. Twee dagen met hoofdpijn naar huis en dan ineens weet je het. Een draadje los.” Zoeken, volhouden en vinden – dat is de uitdaging en de voldoening.

Grote vraag naar technici
Het management van DP World staat eveneens voor een uitdaging. De vraag naar goed gekwalificeerd technisch personeel gaat niet gelijk op met het aanbod. Dat geldt niet alleen voor de veelzijdige techniek van de straddle carriers, maar ook voor de kraandienst van DP World waar technici met een opleiding in de elektromechanica nodig zijn. Het bedrijf werft volop en is creatief. Naast het aanbod van stageplaatsen heeft DP World een Technical Award uitgeloofd om studenten te stimuleren werk in te dienen om zo nieuwe aanwas te genereren. De technische scholen hebben niet de middelen om dat extra jaar Scheepvaart- en Haventechniek groots aan te bieden. DP World overweegt nu om afgeschreven materieel als lesmateriaal te schenken aan de school. Studenten komen zo beter in aanraking met de mogelijkheden, want onbekend maakt onbemind. Aan de motivatie van het personeel van DP World zal het niet liggen.

Meer informatie en vacatures op

DP World Antwerp

Auteur: Lydia Gille

Deel dit bericht op