Haven Zeebrugge is klaar voor de toekomst

De roll-on/roll-off trafiek in de Haven van Zeebrugge blijft ook in 2017 op alle vaargebieden stijgen. Binnen de sector van de RoRo is in 2016 weer een absoluut record behaald met betrekking tot het volume behandelde nieuwe wagens. Dit betekent dat Zeebrugge haar leiderspositie als grootste autohaven ter wereld verder verstevigt. In 2016 werden er bijna 2,8 miljoen nieuwe auto’s behandeld in Zeebrugge, tegenover 2,5 miljoen in 2015. Een stijging van 14 procent. De landen met de meeste groei in automotive in Zeebrugge zijn de Verenigde Staten, Zweden, Spanje, Mexico en Turkije. In het eerste semester van 2017 is de totale roll-on/roll-off trafiek in Zeebrugge gestegen met 2,2 procent tot 7,3 miljoen ton. Ook met de werkgelegenheid gaat het uitstekend. Inmiddels zijn er meer dan 2.000 havenarbeiders werkzaam in Zeebrugge. De haven is goed voor 10.000 directe banen en nog eens zo’n 10.000 banen aan afgeleide werkgelegenheid.

De gevolgen van de vermindering van de deepsea containerdiensten op Azië en de wijzigingen in de containerallianties hebben hun weerslag op het totale volume containers in de haven. De roll-on/roll-off containertrafiek is in 2016 met 2,5 procent gestegen, maar de lift-on/lift-off containertrafiek (deepsea containers) is met 33,8 procent gezakt. In het eerste half jaar van 2017 heeft de containertrafiek een daling van vijf procent in volume, maar het aantal containers is gelijk gebleven door een stijging van de logistieke calls (herpositionering van lege containers).

Ocean Alliance
Inmiddels heeft Zeebrugge er een nieuwe deepsea verbinding op de Far East bijgekregen. De nieuwe Ocean Alliance is op 1 april 2017 met 41 containerdiensten van start gegaan. Bij de bediening van Noordwest-Europa kan Zeebrugge op minstens één van deze Aziëdiensten rekenen. De zeehaven van Brugge ontving in het voorjaar het eerste containerschip van de NEU4-dienst van de alliantie Ocean Alliance. Het gaat om de vroegere FAL1-dienst van CMA CGM. De nieuwe deepsea-containerdienst verbindt Zeebrugge opnieuw met de markten in het Verre Oosten.

Exportcall
Ocean Alliance is een samensmelting van CMA CGM, COSCO Shipping, OOCL en Evergreen. De m/s APL Changi (APL is eigendom van CMA CGM) meerde aan bij de terminal van APM Terminals Zeebrugge aan de zuidzijde van het Albert II-dok in de voorhaven. Het verliet op 1 april de Chinese haven Xingang. De wekelijkse containerdienst is voor Zeebrugge een exportcall. De Europa/Azië-dienst loopt van Zeebrugge naar Le Havre, via Suez naar Khor Fakkan (Verenigde Arabische Emiraten), Port Kelang (Maleisië), de Chinese havens Xiamen, Xingang, Busan, Qingdao, Shanghai, Ningbo en Yantian, en terug langs Singapore via Suez naar Algeciras, Southampton, Duinkerke, Hamburg, Rotterdam, Zeebrugge. Er worden voor de dienst 12 schepen ingezet van 13.830 tot 17.859 TEU.

APM Terminals
APM Terminals Zeebrugge is als de beste uitgerust om schepen en ladingen in de allerbeste omstandigheden te ontvangen. De kade van 1300 meter is zelfs geschikt om nog grotere geprojecteerde containerschepen (tot 26.000 TEU) te ontvangen.

SeaTrade
Seatrade heeft dit voorjaar een nieuwe intercontinentale containerlijndienst opgestart met Zeebrugge als eerste loshaven in Europa. Deze dienst met onder andere gekoelde voedingsladingen vertrekt vanuit Nieuw-Zeeland naar Zeebrugge en doet ook enkele havens in Zuid-Amerika aan. De Seatrade dienst wordt behandeld door Belgian New Fruit Wharf (BNFW) in de achterhaven. Zo worden met een speciaal schip miljoenen kiwi’s in Zeebrugge gelost.

Massa
Zeebrugge rekent in de tweede helft van 2017 op groei in de containersector. Het wordt beschouwd als een scharnierjaar, om in 2018 een groei te kunnen optekenen. “We moeten opnieuw massa zien op te bouwen in de sector van de diepzeecontainers, waar in de afgelopen jaren een grote herschikking heeft plaatsgevonden. We hebben onze plaats gevonden in andere sectoren en ben er van overtuigd dat het ons ook zal lukken met de containers. Onze strategische ligging aan de kust is daarbij een belangrijk voordeel. De Ocean Alliance heeft voor de NEU4-dienst voor Zeebrugge gekozen. ICO, P&O Ferries en Fluxys zijn mooie voorbeelden van sterke spelers die we in onze haven hebben. Het zijn bedrijven met een duidelijke lange termijn visie die voortdurend investeren. Dat strookt prima met de visie en ambitie van de haven van Zeebrugge. Wij zien de toekomst met vertrouwen tegemoet”, aldus Joachim Coens, gedelegeerd bestuurder van de haven van Zeebrugge.

Officiële opening A11
Samen met andere hoogwaardigheidsbekleders opende de CEO van de haven van Zeebrugge op zaterdag 26 augustus officieel de autosnelweg A11. Met een ceremoniële
druk op de knop gingen de beweegbare bruggen over de A11 naar beneden om de snelweg officieel te openen. Met de A11 heeft West-Vlaanderen er een nieuwe 12 kilometer lange autosnelweg bij, die zal zorgen voor een vlotte verbinding van twee belangrijke verkeersaders: de N31 in Brugge en de N49 in Knokke-Heist. De zeehaven van Brugge is verheugd met de realisering van dit belangrijke infrastructurele project. Het vrachtverkeer uit de haven kan nu het hele binnenland nog vlotter bereiken. Dit is cruciaal voor de ontwikkeling van de haven.

Concurrentiepositie
Bijna 70 procent van het haventransport gaat over de weg en hier is elke tijdswinst belangrijk. De ontwikkeling van de A11 zal zonder twijfel de concurrentiepositie van de haven verbeteren. Klanten reageren op elk verschil in snelheid, en dus op een kostprijsverschil. De haven hoopt hiermee ook nieuwe investeringen aan te trekken. De nieuwe snelweg zal tevens een grote impact hebben op de leefbaarheid in de ruime omgeving. Met de komst van de A11 zal het zwaar verkeer worden gescheiden van het lokaal verkeer en vrachtverkeer wegtrekken uit de omliggende woonkernen.

Brittaniadok
In juli is gestart met het bouwen van een nieuwe steiger en het vernieuwen van twee bestaande steigers in het Brittaniadok in de voorhaven van Zeebrugge. De Maatschappij van Brugse Zeehavens (MBZ), die de opdracht voor de werken gaf aan Artes Group, komt hiermee tegemoet aan de expansiestrategie van terminaluitbater C.Ro Ports en de rederij CLdN. De vernieuwde steigers moeten garanderen dat de schepen van CLdN in de toekomst kunnen blijven aanmeren in Zeebrugge. CLdN lanceerde namelijk in 2015 een groeistrategie en kondigde een grote expansie van de vloot aan. Tot nu toe werden al zes nieuwe schepen besteld en vier opties genomen.

Rorohub
Twee van de bestelde schepen zullen een lengte hebben van 235 meter en zullen daarmee de grootste shortsea roro-schepen ter wereld zijn. Eind dit jaar komt het eerste schip in de vaart en dat zal worden ingezet op de diensten tussen Zeebrugge en het Verenigd Koninkrijk. “De vernieuwingen in het Brittaniadok zijn het resultaat van de gesprekken die wij hebben aangeknoopt met CLdN over de expansie van hun activiteiten in Zeebrugge en het inpassen van hun nieuwe schepen. Het resultaat bevestigt de cruciale rol die onze haven in het netwerk speelt en de niet aflatende groei van Zeebrugge als rorohub”, verklaart Joachim Coens.

Bunkerschip Engie
Het bunkerschip ENGIE Zeebrugge levert in de haven van Zeebrugge LNG als scheepsbrandstof aan M/V AUTO ECO en M/V AUTO ENERGY, de twee nieuwe LNG-aangedreven PCTC-schepen (pure car and truck carrier) van UECC. De LNG-bunkeroperaties vonden gelijktijdig plaats met cargo-operaties op de PCTC’s. Dat zorgt voor een efficiëntieslag met een aanzienlijke tijdwinst. ENGIE Zeebrugge, ‘s werelds eerste speciaal gebouwd LNG-bunkerschip, kwam na een eerste vaart van 38 dagen begin april aan in Zeebrugge na oplevering door Hanjin Heavy Industries & Construction Co. Ltd. in het Zuid-Koreaanse Busan. Het schip verleent nu wekelijks zijn diensten aan de PCTC’s van UECC en is het eerste LNG-bunkerschip ter wereld dat regelmatig ship-to-ship bunkerdiensten levert. ENGIE Zeebrugge laadt LNG op de LNG-terminal van Fluxys, waar recent een tweede steiger in gebruik werd genomen die specifiek werd ontworpen om ook zeer kleine LNG-schepen te kunnen ontvangen.

Duurzaam alternatief
ENGIE Zeebrugge is een joint venture van ENGIE, Mitsubishi Corporation, NYK Line en Fluxys. Het schip heeft een LNG-capaciteit van 5000 m³ en zal onder het merk Gas4Sea alle soorten scheepvaartklanten in Noord-Europa bedienen vanuit zijn thuishaven Zeebrugge. De commerciële merknaam Gas4Sea werd in september 2016 gelanceerd door ENGIE, Mitsubishi Corporation en NYK Line om het gebruik van LNG te promoten en te ontwikkelen als een duurzaam alternatief voor traditionele scheepsbrandstoffen op basis van aardolie.

Mijlpaal
De eerste ship-to-ship bunkeroperaties vormen een mijlpaal in de ontwikkeling van de ontluikende LNG-bunkermarkt. Om ruimer voet aan de grond te krijgen is samenwerking met veel stakeholders vereist: industriële bedrijven, constructeurs, regulatoren, havenautoriteiten en rederijen. Via hun gezamenlijke inspanningen willen de betrokken bedrijven en autoriteiten in de scheepvaart de uitstoot van CO2 en schadelijke emissies voor de gezondheid beperken en het gebruik van alternatieve brandstoffen in het kader van de Europese strategie voor duurzame mobiliteit kracht bijzetten.

Volvo Cars trein
De Zeehaven van Brugge ontving onlangs de eerste Volvo Cars trein uit het Chinese Heilongjiang. Deze eerste trein maakt de officiële start van de ‘New Silk Road’, de treinverbinding tussen Heilongjiang en Zeebrugge met 4 tot 6 vertrekken per week. De eerste trein arriveerde aan het Wielingendok in de voorhaven van Zeebrugge. De dienst ‘China Europe Railway Heilongjiang-Zeebrugge’ verzorgt meer dan 300 vertrekken per jaar vanuit de provincie Heilongjiang in China. Elke trein brengt zo’n 176 gecontaineriseerde Volvo S90 wagens uit de Geely-assemblagefabriek in Daqing naar Zeebrugge voor verdere distributie. Het gaat telkens om containers waarin drie wagens kunnen worden geladen. De trein is slechts 20 dagen onderweg vanuit China via Rusland, Wit-Rusland, Polen en Duitsland.

Changjiu Logistics Group
De spoorpartner in dit verhaal is de Chinese Changjiu Logistics Group. Op 2 juni ondertekende de Maatschappij van de Brugse Zeehaven (MBZ nv) met Changjiu Logistics Group een overeenkomst voor de lancering van de China Europe Railway Heilongjiang-Zeebrugge. Op jaarbasis komen via de nieuwe spoordienst zo’n 30.000 tot 40.000 nieuwe Volvo-wagens naar de Zeebrugse haven.

China
“Deze snelle spoorverbinding tussen onze kusthaven en China is opnieuw een bevestiging van de banden tussen Zeebrugge en China, zoals ook de verschillende Chinese belangen in onze haven aantonen. Deze keer betreft het de automotive sector in Zeebrugge, maar er zijn ook Chinese belangen in de containerterminal APM Terminals Zeebrugge (25% Shanghai International Port Group, 23,99% COSCO Shipping Ports). Voor het New Silk Road Platform hebben wij akkoorden met China Minmetals Corporation en China COSCO Shipping Corporation. En voor het logistieke verhaal is er onlangs ook een akkoord ondertekend met China Development Bank, die zich engageren om financiële steun te bieden aan Chinese exporterende bedrijven die in Zeebrugge een distributiecentrum willen oprichten”, aldus Joachim Coens, gedelegeerd bestuurder MBZ nv.

Toegevoegde waarde
De stijging in het behandelen van nieuwe auto’s is goed voor de werkgelegenheid in het havengebied. In de haven worden veel toegevoegde waarde activiteiten verricht met betrekking tot de nieuwe auto’s die (grotendeels van overzee) naar Zeebrugge komen om gereed te worden gemaakt voor verdere distrubutie. Er worden opties toegevoegd en ze worden gecontroleerd op eventuele schade na transport. Tevens worden auto’s gespoten en in de wax gezet. Voor al deze (technische) interventies zijn in Zeebrugge verschillende logistieke centra operationeel.

Allerlei bestemmingen
Nieuwe wagens worden bij aankomst verreden naar de logistieke centra en uiteindelijk vanuit Zeebrugge verder gedistribueerd naar allerlei bestemmingen over zee, per spoor en over de weg. “In de automobielindustrie gaat het steeds meer om wat je met de wagens doet, de bekwaamheid van het personeel en de meerwaarde die je kunt bieden. Zo creëer je een hub. We spelen ook in op niches, zoals de voeding, agro-industrie en specifieke breakbulk en bulkgoederen die een speciale service vereisen. Je ziet een niche, schept meerwaarde en tracht een hub te creëren”, aldus Joachim Coens.

Cruisehaven
De haven van Zeebrugge is de grootste cruisehaven van Vlaanderen. De cruisesector blijft floreren. In 2016 hebben 142 cruiseschepen aangelegd in Zeebrugge, tegenover 111 in 2015. Zeebrugge zet in op een nieuwe cruise terminal. Doelstelling is om cruises te laten starten en aankomen, met inschepingsmogelijkheden in Zeebrugge. De toeleveringsbedrijven voor de cruiseschepen zorgen voor een boost voor economie en werkgelegenheid. De werken aan het nieuwe cruisegebouw zijn ondertussen goed vooruit gegaan. Het havenbestuur en bouwheer Artes plannen de opening van het cruisegebouw in de zomer van 2018.

Havenbreed dataplatform
Port of Zeebrugge en APZI organiseerden op woensdag 23 augustus in Brugge een gezamenlijke workshop om de ontwikkeling van een havenbreed dataplatform op te starten. Het nieuwe platform krijgt de naam Rx/SeaPort. Vertegenwoordigers vanuit de verschillende sectoren van de Zeebrugse havengemeenschap waren samen in Havenhuis De Caese in Brugge om aan de hand van vier workshops de mogelijkheden en voordelen van een centraal dataplatform in kaart te brengen. De workshops werden begeleid door experts van E&Y, Deloitte, PwC en Everis.

Efficiencywinsten
Bij deze workshops, elk rond een specifiek thema (RoRo/Shortsea/Ferrydiensten – Containers – Brexit/Douane – Brexit/Logistieke Flows), wordt samengewerkt om potentiële efficiencywinsten in de logistieke processen te identificeren. De resultaten van deze workshops moeten de verdere uitwerking van het centraal dataplatform inhoudelijk ondersteunen. “Dataverkeer is een belangrijke grondstof voor de toekomst. De havengemeenschap dient dan ook de nodige stappen te zetten om deze trein niet te missen. Samenwerking tussen alle partijen zal leiden tot schaalvoordelen en efficiencywinsten”, aldus Joachim Coens.

Auteur: Seaport Magazine

Deel dit bericht op