Drechtsteden trekken gezamenlijk op

Foto: Portpictures

De gemeenten Alblasserdam, Dordrecht, Hendrik-Ido-Ambacht, Papendrecht, Sliedrecht en Zwijndrecht vormen samen de regio Drechtsteden. Ze werken samen aan een bloeiende regio onder het motto ‘samen stad aan het water’. De Drechtsteden betreffen zes gemeenten met een oorsprong aan het water, ingebed in Nationale Landschappen en een Nationaal Park. De gemeenten in de Drechtsteden hebben een eigen identiteit en hun inwoners voelen zich sterk verbonden met het individuele karakter van hun gemeente. Zowel de inwoners als de gemeenten zijn in de loop der jaren groot geworden aan het water.
De Drechtsteden kennen een breed pallet aan beleidsterreinen en projecten, waarbij de zes gemeenten samen optrekken en een gezamenlijke koers bewandelen. Bij gemeentegrensoverschrijdende zaken, wordt er in de hele regio gezamenlijk beleid ontwikkeld. Speerpunten op dat gebied zijn bedrijventerreinen, kantoorlocaties, voorzieningen, milieu, woningbouw en infrastructuur. Dankzij de samenwerking kunnen de Drechtsteden makkelijker aanschuiven in Den Haag of Brussel, om steun te krijgen bij gecompliceerde en vaak dure projecten.

De nauwe samenwerking tussen de regio ‘stad aan het water’ heeft acht jaar geleden geresulteerd in de Gemeenschappelijke regeling Drechtsteden (GRD). De regeling heeft vorm gekregen in een gelijknamige organisatie. De GRD voert een aantal taken uit voor de gemeenten, die op hun beurt eigenaar zijn van de GRD. Onder de koepel van de GRD werkt een aantal grote en kleine regionale diensten. De Provincie Zuid-Holland is weliswaar formeel niet één van de samenwerkingspartners, maar wel een belangrijke budgetverstrekker van de samenwerking. De provincie werkt actief samen met de gemeenten aan regionale beleidsontwikkeling. De strategie van de GR Drechtsteden is de laatste jaren meer gericht op de hele zuidwestelijke Delta. Een strategische samenwerking in de Zuidvleugel, het gebied waar een kwart van het Bruto Nationaal Product wordt verdiend, is van groot belang als lobby richting Den Haag. Tijdens de nieuwjaarsbijeenkomst van GR Drechtsteden werd in korte toespraken teruggeblikt op ontwikkelingen in het afgelopen jaar, maar werd het vizier vooral op de toekomst gericht.  ‘Samen stad aan het water’, is en blijft het credo van de Drechtsteden. Het water is tenslotte cruciaal bij de ontwikkeling van de Drechtsteden. Ze vormen een aantrekkelijk gebied aan de zuidrand van de Randstad. Met ruim 260.000 inwoners op bijna 17.000 hectare is het een interessante regio. Een gebied met veel bedrijvigheid.

Maritieme sector
Het milieuvriendelijke transport over water wordt gestimuleerd door de overheid. Dit gaat gepaard met het streven om het meer milieubelastende transport over de weg aan banden te leggen. Mede door de rijke historie hebben de Drechtsteden anno 2014 een brede waaier aan specialisten in de maritieme sector. Zo is de firma Van der Wees van oudsher een belangrijke factor voor de economie en de werkgelegenheid in Dordrecht en omstreken. De inmiddels Koninklijke Van der Wees Groep richt zich sinds 1907 op het bijzonder transport van zware en omvangrijke lading over land en water. De activiteiten betreffen logistiek, opslag, watertransport, wegvervoer, trading en haven- en sleepdiensten. In 2007 is honderd jaar vakmanschap bij Van der Wees bekroond met het predicaat Koninklijk. De onderneming, sinds 1991 gevestigd aan de Gravendeelsedijk in Dordrecht, is een gerenommeerde naam in de markt van exceptioneel vervoer. ,,Het predicaat is een erkenning voor de degelijkheid en betrouwbaarheid van de onderneming. Niet dat we er een ton meer door zullen vervoeren, maar de eer is voor ons goud waard”, zei destijds CEO Elias Ott, die in 2001 Piet van der Wees opvolgde.

De Van der Wees Group bestaat uit de werkmaatschappijen Wegtransport, Logistiek, Watertransport en Dutch Pioneer. De afdeling Wegtransport is vooral bekend van het vervoer van heipalen. Zware en lange lading die, indien nodig, ook met behulp van zogenaamde ‘schommels’ over de cabine geladen kan worden. De enkel- en dubbel uitschuifbare trailers met sturende assen zijn geschikt voor het vervoer van elke lange lading tot 36 meter. Via diepladercapaciteit is ook hoge lading geen enkel probleem. Het naburige Schokindustrie in Zwijndrecht, inmiddels Beton BouwService De Hoop, is al sinds de oprichting van dat bedrijf in 1934 één van de belangrijkste klanten van Van der Wees. Met name door Schokindustrie, fabriek van betonnen heipalen, werd Van der Wees opgestuwd in de vaart der volkeren en zette de groei zich in. Van der Wees is huisvervoerder van onder andere Mammoet,voor hun groot- of gecompliceerde vervoer over het water. De afdeling Op- en Overslag beschikt over een opslagterrein van 85.000 vierkante meter, inclusief zeven geconditioneerde opslagloodsen De 550 meter lange kade is geschikt voor zeeschepen en coasters tot zes meter diepgang. Verder beschikt Van der Wees over een vijftien meter brede verlaagde oprijkade om RoRo operaties uit te voeren. Het terrein voorziet ook in een directe spoorverbinding.

Concorde
De onderneming is op het gebied van vervoer over het water, dè specialist bij uitstek voor transport van onder andere havenkranen, luxe megajachten,- (petro) chemisch-, krachtcentrale onderdelen-, scheepssecties, offshore- en baggerequipment. Inherent aan het specialisme van Van der Wees Transporten is dat ze veelal spectaculair zijn en veel bekijks trekken, zoals een tiental jaren geleden de transporten van een Boeing 747 en een Concorde in Duitsland. Deze transporten haalden alle media in Europa. ,,De firma Van der Wees is van oudsher belangrijk voor de werkgelegenheid in Dordrecht en omstreken. De continuïteit van de onderneming staat voorop. Alles wat hier wordt verdiend wordt geïnvesteerd in het bedrijf en komt de organisatie dus ten goede. Er worden van de winst bijvoorbeeld pontons, sleepboten of nieuw wegmaterieel gekocht. De continuïteit van het bedrijf is
de belangrijkste drijfveer.

Verwer & Janssen
Verwer & Janssen Vermogensmanagement heeft onlangs haar horizon verruimd van Brabant en Zeeland naar de Drechtsteden. Voor mensen met financiële middelen is sparen bij de bank een weinig aantrekkelijk scenario, vanwege de langdurig lage rentestand, de vermogensrendementsheffing en de inflatie. Om ook tegemoet te komen aan de toenemende vraag op beleggingsgebied vanuit de Drechtsteden, zijn inmiddels twee geroutineerde beleggingsadviseurs van Verwer & Janssen Vermogensmanagement actief in deze contreien: Frits van Kooten en Bert Suik. Zij spreken letterlijk en figuurlijk de taal van de Drechtsteden.
Glazen bol
,,Natuurlijk hebben ook wij geen glazen bol, maar we staan wel voor rust, gemak èn rendement. Onbegrensde winstpotentie en beperkte risico’s zijn essentieel in de filosofie van een degelijke vermogensbeheerder. Prioriteit voor beleggers is om risico’s bij een slecht scenario te minimaliseren. Wij hechten daarom extra waarde aan de met de klant overeengekomen ondergrens. We bewaken vermogens als een goed huisvader, wat rustgevend is voor u als klant en voor ons als vermogensbeheerder. Ook bij eventuele calamiteiten blijft de schade via onze methodiek binnen de perken. De rentestand is historisch laag. De verwachting is dat deze voorlopig niet zal oplopen. Onze missie is vermogens op een dusdanige wijze te beheren dat ongeacht de richting van de relevante markten er rendement gerealiseerd wordt”, aldus algemeen directeur Evert Verwer tijdens een drukbezochte lezing op het hoofdkantoor van de vermogensbeheerder in Roosendaal.

De vermogensbeheerder heeft een goede repliek op de trend van de grootbanken om kantoren te ontmantelen. ,,Bij ons is er geen sprake van confectie, maar van maatwerk op basis van een persoonlijke benadering. Het bancaire beleggingsbeleid wordt steeds vaker vanaf het hoofdkantoor opgelegd. Portefeuilles worden zodoende eenheidsworsten. Daarnaast moeten de klanten van grootbanken sinds 1 januari 2014 gaan betalen voor beleggingsadvies. Wil men niet voor beleggingsadvies of beheer betalen, dan kan men kiezen om het zelf te gaan doen. Van de doe-het-zelvers is echter negentig procent niet in staat om de AEX te volgen, laat staan te verslaan. Wetenschappelijke cijfers van de Universiteit van Maastricht hebben dit aangetoond. Veel (voormalige) doe-het-zelvers zoeken ons nu op.”

Auteur: Henk van de Voorde

Deel dit bericht op