Benelux start proef met digitale vrachtbrief

Vanaf nu hoeven transportbedrijven en hun opdrachtgevers in Nederland, België en Luxemburg voor hun transport tussen de drie landen geen papieren vrachtbrieven te gebruiken. Minister Van Nieuwenhuizen van Infrastructuur en Waterstaat geeft vandaag samen met haar Belgische en Luxemburgse collega’s het startschot voor een proef in de Benelux.

 

Het is de eerste keer dat er vanuit Nederland grensoverschrijdend transport plaatsvindt met de digitale vrachtbrief TransFollow in plaats van een papieren vrachtbrief. Tussen Frankrijk en Spanje is dit al langer toegestaan, en ook binnen Nederland en Luxemburg. Nu mogen deelnemers aan de proef dus in de hele Benelux met de digitale vrachtbrief werken. Als deze proef over drie jaar succesvol blijkt, kan de digitale vrachtbrief van Kopenhagen tot aan Sevilla worden gebruikt.

 

Besparing van 180 miljoen per jaar

Jaarlijks worden er in Nederland alleen al zo’n 40 miljoen vrachtbrieven gebruikt. Met de overstap naar de digitale vrachtbrief besparen transportondernemers en hun opdrachtgevers veel geld: per vrachtbrief 4,50 euro. Alleen al in Nederland scheelt het werken met de digitale vrachtbrief dus zo’n 180 miljoen euro per jaar.

 

Bovendien wordt de kans op fouten verkleind. Dat een vrachtwagenchauffeur voor een verkeerd huisnummer staat door een typefout, komt dan nauwelijks meer voor. De leesbaarheid van handschriften is ook geen probleem meer.

 

Track & trace

De digitale vrachtbrief brengt ook efficiëntiewinst. Zo kunnen de opdrachtgever, de ontvanger en de transporteur via track & trace hun zending volgen. Dan weet bijvoorbeeld de supermarkt precies op welk moment de vrachtauto bij de ingang van het magazijn staat en kan die ervoor zorgen dat er tijdig personeel klaarstaat om de goederen te lossen.

 

Data delen

De digitalisering van de vrachtbrief maakt ook het delen van data met andere partijen eenvoudiger en dat biedt kansen. Als de hulpdiensten bijvoorbeeld bij de data kunnen, kan dat de veiligheid op de weg ten goede komen. Is een tankauto betrokken bij een ongeval en ligt de chauffeur bewusteloos in de cabine? Zo kunnen de hulpdiensten door het kenteken van de vrachtauto in te tikken direct zien of er gevaarlijke stoffen worden vervoerd.

 

Europese doorbraak

Met deze proef testen de Benelux-landen de betrouwbaarheid van de digitale vrachtbrief. De kennis delen ze met de Europese Unie. Voor Nederland is het belangrijk dat ook landen als Duitsland, Italië en Oostenrijk de digitale vrachtbrief gaan accepteren. Maar deze en andere Europese landen hebben het zogeheten e-protocol onder het CMR-verdrag van de Verenigde Naties nog niet omgezet in eigen wetgeving. Dat is nodig om over te kunnen stappen op de digitale vrachtbrief. Zodat we binnenkort in heel Europa papierloos transporteren.

 

TransFollow is de standaard voor de digitale vrachtbrief (ook wel e-CMR genoemd). Kijk voor meer informatie op de site van TransFollow.

 

Quotes

Arthur van Dijk, voorzitter TLN: ‘TLN heeft de ontwikkeling van een standaard voor de digitale vrachtbrief gesteund, mooi dat hij nu in de Benelux grensoverschrijdend gebruikt wordt. Een schoolvoorbeeld van innovatie, waar de hele Europese logistieke sector zijn voordeel mee kan doen. Met deze proef kunnen we dat laten zien aan de rest van Europa. Met de digitale vrachtbrief kunnen we onze positie in de snel veranderende internationale logistieke ketens versterken.’

 

Minister Cora van Nieuwenhuizen (Infrastructuur en Waterstaat): ‘Nederland is een handelsland. Veel vrachtvervoer gaat over de grens van en naar onze zuiderburen. Met digitale vrachtbrieven wordt het grensoverschrijdend vervoer nu een stuk makkelijker, veiliger en goedkoper. Per jaar bespaart dit alleen al 180 miljoen euro aan administratieve rompslomp voor het Nederlandse bedrijfsleven.’

 

Luuk Blom, adjunct-secretaris-generaal Benelux Unie: ‘Met deze proef lopen de Benelux-landen voorop in de Europa door de betrouwbaarheid van de digitale vrachtbrief in het grensoverschrijdend verkeer na te gaan. Die opgebouwde kennis gaan we delen met de Europese Unie.’

Auteur: Seaport Magazine

Deel dit bericht op